Say NO to MOM

‘We’re excited to be the first company to literally use social currency instead of financial currency to launch this new product.’ zei Kellogg’s Sarah Case bij de opening van the Tweet Shop in London City. Fijn dat zij het zo duidelijk stelt, want daarmee is het in ieder geval niet nodig over de feiten te discussiëren. Voor diegenen die het nieuws nog niet hadden vernomen. Kellog’s introduceert chips en geeft de zakjes chips mee aan iedereen die 'betaalt' met een promo tweet over dat product.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Marketing wise natuurlijk een geweldig idee, maar ….

Was het niet mede Kellog’s, die al in 2007 met het oog op de groeiende gezondheidsproblemen op het punt van overgewicht aankondigde zich terughoudend op te zullen stellen.

En dan die tweets. Dat is dus gewoon reclame waarvoor betaald is. Maar er staat toch juist in de wet dat het onder alle omstandigheden misleidend is om redactionele inhoud van media te gebruiken om reclame te maken voor een product. Ten minste zolang niet duidelijk wordt gemaakt dat daarvoor is betaald.

Met andere woorden deze introductie case is een mooi voorbeeld van MOM, Misleading Obesity Marketing.

Is dat erg, kun je je afvragen. Ja dus en zeker op de dag van de duurzaamheid. Creatieve innovatie wordt hier ingezet voor het realiseren van korte termijn doelstellingen. Daarbij worden niet alleen de eigen beloftes uit het verleden bij de vuilnisbak gezet, maar gemakshalve ook nog even de Europese wetgeving op het gebied van misleidende reclame met voeten getreden. En dan heb ik het nog niet eens over het effect op het zoveelste vercommercialiserende medium.

Duidelijk geen voorbeeld dus van ‘How Creativity can change the World’, terwijl we toch allemaal weten dat wie de wereld wil veranderen bij zichzelf moet beginnen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie