SXSW: Backen is het nieuwe kopen - leren van kickstarter

Geef het maar toe: nieuwe spullen kopen is niet lang leuk. Natuurlijk ben je een dag, een week, een maand blij, maar dat is het wel. Waar je aankoop vandaan komt: geen idee. Je koopervaring: pinnen en openmaken. Erover opscheppen? Je vrienden hebben het ook al, dus nee. Kickstarter: “A celebration of the fact that a store is boring”.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Thanks a billion

Kickstarter bereikte deze week de magische grens van 1 miljard dollar aan crowdfunding, een goed moment voor cijfers en anekdotes en om te zien wat Kickstarter te weeg heeft gebracht in de wereld. David Pogue van Yahoo Tech interviewde op SXSW Yancey Strickler, de co-founder van Kickstarter. Strickler legt uit waarom crowdfunding niet alleen anders financieren is. En hij kan het weten, want zelf backt hij 972 projecten.

Waarom investeren 5,7 miljoen mensen in zoveel onzekerheid?

Niet alles aan Kickstarter is rozengeur en maneschijn: er zijn veel projecten die niet genoeg funding krijg (56% gemiddeld), je moet vaak relatief lang wachten op je product en resultaat is niet altijd een doorslaand succes. Zijn er dan geen experts nodig om de kwaliteit te checken? Nee, vindt Strickler: “If it is too safe, there will be no innovation. There are risks, it is not a store. It’s an awesome process, but results are not guaranteed: that’s how the world works.” Toch is er in vijf jaar maar één lawsuit geweest, om $45.

Het is de reis

"You spend twenty dollars, but you get a sort of movie and bragging rights. Backing is not solely an economic decision.” Als je een nieuwe telefoon koopt, dan gaat je reis van de winkel tot de voordeur. De reis van Kickstarter gaat van het idee tot je voordeur: je wordt onderdeel van een beweging, van innovatie. En dat voel je in de hele ervaring, omdat het heel rauw is: het marketingsausje is eraf. Er mogen geen fotorealistische video’s meer worden vertoond om transparantie te vergroten en tegelijk de ervaring nog menselijker te maken. Denk rommelige filmpjes van prototypes in een garage. Dat is de reis.

De laatste tijd zijn er ook mensen met genoeg geld, vaak celebrities, die hun project op Kickstarter zetten. Dat lijkt op het eerste gezicht niet de bedoeling, maar Strickler vindt het prima: “It’s an invitation, even if it is rich famous people asking for money. You can say no or join them a be a part of it. Something you cannot do with a regular movie.”

De mooiste reizen

Met zijn 972 projecten heeft Strickler meerdere mooie verhalen. Hij heeft een handgeschreven kaart van Emily Richmond aan de muur hangen, geschreven op een vrijwel onbewoond eiland. Ze was een meisje dat graag de wereld rond wilde zeilen en voor $15 was hij onderdeel van haar reis. Ook de geboorte van de Pebble was memorabel: gepland was het maken van wat horloge in de garage, maar enkele miljoenen backingdollars later stonden de bedenkers in een fabriek in Shenzen om de productie van 100.000 horloges te bespreken. En last but not least: de Menurkey, bedacht door een 9-jarige.

Will you be disrupted?

Strickler benadrukt dat het een echte verandering is in de wereld: “Now it sounds logical, but it is very different. You see the whole process happen, with prototyping and all. For Apple that would seem ludacris.” Geheimhouding lijkt logisch, maar in de open wereld van Kickstarter worden vernieuwende ideeën werkelijk die jouw wereld op z’n kop kunnen zetten. En ze hebben ook nog eens een grote en betrokken fanbase die door haar ‘bragging rights’ veel mond-tot-mondreclame genereert.

Kickstarter biedt in elk geval veel inspiratie om je doelgroep mee te nemen op een reis die het kopen van jouw product meer maakt dan uitpakken en pinnen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie