Verwachting bedrijven: binnen vijf jaar digitaal volwassen

Maar liefst 71 procent van de senior managers heeft er vertrouwen in dat hun organisatie binnen vijf jaar ‘digitaal volwassen’ is.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zo blijkt uit onderzoek van Coleman Parkes, uitgevoerd in opdracht van Ricoh onder Meer dan 1200 business leaders in Europa en het Midden-Oosten.

Digitale volwassenheid wordt gedefinieerd als desituatie waarbij geavanceerde tools worden gebruikt om de organisatie aan te sturen, en waarbij organisaties technologie en digitale processen omarmen. Voor 77 procent van de bedrijven geldt dit nu als prioriteit.  

De inzichten benadrukken een wijdverspreid optimisme dat in scherp contrast staat met een jaar geleden. Toen vond  63 procent van de managers dat hun organisatie nog lang niet klaar was voor digitale transformatie. De grote verandering in perceptie kan volgens de onderzoekers komen door de snelle groei van technologische mogelijkheden, in combinatie met het toenemende besef dat technologie en op technologie gebaseerde processen voor commerciële voordelen kunnen zorgen.

Obstakels
Kosten worden als grootste obstakel gezien (volgens 68 procent van de ondervraagden). 50 procent van de ondervraagden geeft de volgende obstakels aan voor het bereiken van digitale volwassenheid:

- Het veranderen van de huidige manier waarop de organisatie werkt om bij te blijven met nieuwe technologie
- Het in lijn brengen van technologie, processen en werkwijzen
- Het onvermogen om het doel &;digitale volwassenheid&; alleen, zonder hulp van een externe partner, te bereiken

Maar men erkent ook de financiële voordelen. Bijna driekwart (73 procent) gelooft dat digitale volwassenheid direct leidt tot een toename in de winst en 62 procent geeft aan dat het de aantrekkingskracht op potentiële investeerders vergroot.

Andere argumenten: snellere bedrijfsprocessen (80 procent), een sterker concurrentievoordeel (70 procent) en snellere besluitvorming (69 procent).

Overmoed
Toch geeft het onderzoek ook een zorgwekkende trend weer: er lijkt een mate van overmoed te bestaan onder senior managers over het vermogen om digitaal volwassen te worden.

Mark Boelhouwer, CEO bij Ricoh Nederland: ‘Digitale volwassenheid wordt voor organisaties &;de nieuwe norm&;. Dat gaat niet vanzelf. Men zal de obstakels moeten aanpakken én change management moeten toepassen om deze nieuwe norm te bereiken en de vele voordelen van digitale volwassenheid te benutten.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie