Waar 2 vechten gaat het mediabureau ermee heen

Waarom het mediabureau de beste kaarten heeft voor 2014.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is eind jaren 90, internet is the next big thing. En TV is natuurlijk dood, want wie gaat er nu nog TV kijken als je zelf kan bepalen wat je wilt zien op een oneindig kanaal dat sneller vernieuwt dan je op je knop van je afstandsbediening kunt drukken? Ouwe economie jongen, roll with the new! Vervolgens was het digitale bureau de toekomst, het traditionele bureau ten dode opgeschreven en inmiddels lees ik steeds vaker dat ook het digitale bureau z&;n beste tijd gehad heeft. Oh en wacht, het mediabureau is natuurlijk te suf voor woorden, een administratiekantoor dat overbodig is. En het mooie is, bijna iedereen heeft gelijk. Bijna.

Waarom? Er is idd geen noodzaak voor een digitaal bureau. Digitaal is een discipline, zoals print. TV. OOH. Geen rocketscience, wel iets dat een bureau moet omarmen, snappen, zich in moet verdiepen. Digital is voor een groot deel techniek, weten wat kan en wat niet, en dat is even wennen voor een gemiddelde Sr. Creatief. Het idee is niet altijd leading, en broekies gaan je uitleggen "dat het zo niet werkt&;. Dat is slikken, ongemakkelijk en wennen, en te weinig gedaan door reclamebureaus, en vandaar de split tussen digitaal en proberend digitaal. Er is voldoende gekocht, opgericht en geprobeerd, en echt geintegreerd is er maar heel weinig. Dus ja, ook het traditionele bureau heeft z&;n beste tijd gehad.

Een "oude" campagne was een burst, nu is een campagne een levend iets. Het start op TV, of online, gaat door in Social, wordt uitvergroot in Paid, opgepakt door mensen zelf, daar reageert het bedrijf weer op en dat gaat weer verder via bv Twitter. Voor 70% geregiseerd, voor 30% spontaan ingevuld door reactie van mensen. Die lekker meedoen mits het interessant is, relevant of gewoon heeeel lekker gemaakt. Een goed buro annex 2014 beheerst die discipline, heeft er ruime ervaring in en weet wat werkt en wat niet. En dat zijn er gelukkig steeds meer. En dat moet ook. Want laten we eerlijk zijn, ga je als Marketeer nu echt een reclamebureau, online bureau, SEA bureau, activatiebureau, PR bureau en waarschijnlijk een Social bureau aansturen? Je zou wel gek zijn. Online hoort bij het reclamebureau, incl Social. En zometeen Mobile. Toch?

Terug naar het mediabureau. Een staatje van Social Embassy leerde me onlangs dat het mediabureau het nr.2 bureau is waar de meeste bedrijven hun Social hebben ondergebracht.

Dat is eigenlijk best gek. Als Social onderdeel is van je campagne, een doorvertaling van je merk, je missie, het verhaal dat je wilt vertellen, inhaakt op je big idea, waarom ligt het dan niet bij het reclameburo?

Ik vind dat een fascinerend gevolg van hoe de markt werkt. Reclamebureaus werken op projectbasis, Social is nonstop. Reclamebureaus werken met Big Ideas, Social met leuke, kleine dagelijkse ingevingen. Het mediabureau ziet alle campagnes, online, offline, meet wat werkt, optimaliseert op dagbasis je online en TV campagnes en kent je merkverhaal inmiddels ook.

Ik denk dat het mediabureau dat opgelet heeft, de speler is die er met het befaamde bot vandoor is gegaan terwijl de rest aan het worstelen was met Digital, Creatie, integratie, bedrijfsprocessen, pitches, en ego&;s. En daarom ligt zoveel Social bij het mediabureau, en heeft die de betere kaarten voor 2014 qua integratie. We gaan het zien, en ik heb er zin in. Want 1 ding verandert nooit in dit landschap, het verandert de hele tijd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie