‘We krijgen een oorlog in reviews’

Google+ is een blijvertje, reviews gaan de doorslag geven en een smartphone is niets anders dan een sociaal belevingsdeelapparaatje. Dat en meer leerden de deelnemers aan het seminar Mobile & Social Marketing in de Praktijk donderdag.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sjef Kerkhofs opent het seminar met trends voor 2013. ‘Google+ is een blijvertje’, meent hij. ‘Nu is er nog geen engagement, maar straks wordt het heel belangrijk voor je CTR op adwords campagnes.’ De social media strateeg signaleert wel de start van social mediamoeheid. ‘De hype begint er een beetje vanaf te gaan. Als bedrijf moet je daardoor ontzettend je best doen om op te vallen.’ Voor dat opvallen is een vooraf doordachte strategie heel belangrijk, drukt Kerkhofs iedereen op het hart. ‘Het zorgt ervoor dat je jezelf de juiste vragen stelt op het juiste moment.’

Een social media strategie begint volgens Kerkhofs met een nulmeting. ‘Een goede tool daarvoor is ’, tipt hij. ‘Vervolgens stel je heldere doelstellingen op zodat je weet wat je wilt bereiken. Dat kan traffic naar je site zijn, groeien naar een bepaald aantal volgers, of het verbeteren van de gebruikservaring. Ten slotte is het belangrijk om te meten of de doelstellingen worden gehaald en bij te sturen als dat nodig is.’

Like en win
De uitvoer van een social media strategie verloopt in vier fasen. Deze lopen voor een deel door elkaar, maar kennen volgens Kerkhofs ook een duidelijke volgorde. ‘Zonder bereik kun je nog zulke goede content op Facebook plaatsen, maar als niemand het ziet, komt er ook geen conversatie op gang’, vertelt hij. Campagne voeren is daarom de eerste stap. Het effectiefst zijn de ‘like en win’-acties. Hij laat zien hoe Lidl met het weggeven van een auto naar 200.000 Facebookfans groeide. ‘Voor Nederlandse begrippen een lompe actie, maar het werkt wel’, vult zijn Robbert Gangadin even later aan.

Als de campagne en content goed worden uitgevoerd, komt er conversatie op gang. Conversie is de laatste fase: wat leveren de investeringen het bedrijf uiteindelijk op? ‘Veel bedrijven weten nog niet hoe ze meten of ze succesvol zijn’, aldus Gangadin. Elke fase heeft andere KPI’s en andere meetmethoden. In de campagneperiode is het aantal fans belangrijk, bij het plaatsen van content wil je weten hoe groot je bereik is. In conversaties meet je hoe intensief de is en uiteindelijk wil je weten tot hoeveel actie alle inspanningen hebben geleid. Daarin zijn Kerkhofs en Gangadin heel duidelijk: ‘Je kunt wel tien jaar wachten als je wilt groeien door alleen goede content te plaatsen. Durf dus te investeren in een goede social media strategie om resultaat te behalen.’

Reviewoorlog
‘We gaan een oorlog in reviews krijgen’, voorspelt online strateeg Patrick Petersen na de pauze. ‘Hoe meer reviews je hebt, hoe hoger je in Google terecht komt. Bedrijven moeten daarop inspelen. Heel simpel, door direct en op een laagdrempelige manier aan hun klanten om een beoordeling te vragen. Het is bijna geen moeite, want iedereen loopt toch al met zijn telefoon rond. Een smartphone is eigenlijk een sociaal belevingsdeelapparaatje. Zo zouden bedrijven het ook moeten zien. Ze moeten ervoor zorgen dat mensen hun ervaringen met het bedrijf delen met anderen. Ik snap niet waarom ze dat nog niet doen. Stel dat de Efteling haar klanten zou belonen voor het delen van ervaringen met hun vrienden. Het zou het park ontelbaar veel exposure opleveren.’

‘Goede apps verhogen de beleving ten opzichte van een bestaand product’, stelt Petersen. ‘Dat zie je bijvoorbeeld bij de succesvolle Thuiscoach-app van The Voice of Holland. Daarmee hebben zij na een opkomende talentenjachtmoeheid de boel weer spannend gekregen én zorgden ze voor meer downloads in iTunes. Je hoeft het oude product dus niet de nek om te draaien, maar kunt het met mobile marketing gaver maken. Bedenk daarbij goed wat je klanten met een app wil bieden. “Ik wil een app”, is geen strategie. Een goede app is gemakkelijk in gebruik, zorgt ervoor dat mensen (met elkaar) verbonden zijn, is relevant voor de gebruiker en relevant op de locatie. Dit komt terug in het 5C-succesmodel.’

Mobile lifestyle
‘De ultieme strategie die je kunt hebben, is het creëren van een mobile lifestyle’, vindt Petersen. ‘Banken hebben dat voor een groot deel al bereikt. Dankzij internetbankieren hoef je daar bijna niet meer langs.’ Hij roept het publiek op om na te denken welke branches hier nog meer naar kunnen streven. ‘Supermarkten’, ‘politie’, ‘online cursussen’, worden geopperd. Petersen knikt instemmend. ‘Je kunt al online aangifte doen bij de politie. En het nieuwe initiatief van Alexander Klöpping is een mooi voorbeeld voor digitale hoorcolleges.’

Belangrijk voor een mobile lifestyle is de tabletrevolutie. ‘Die moeten we niet onderschatten’, waarschuwt Petersen. ‘Nu al zijn er drie miljoen tabletgebruikers in Nederland. Vooral ’s avonds op de bank zijn we heel ontvankelijk voor e-commerce. Helaas is het mobiel betalen in Nederland nog niet zo ver ontwikkeld.’ Dat is wel een voorwaarde voor het bereiken van een mobile lifestyle. Volgens Petersen is 2014 een buigpunt op dit gebied.

en zijn de auteurs van het boek Social Media Marketing. De presentatie van Kerkhofs staat , die van Gangadin . is de auteur van het Handboek Mobile Marketing.

Seminar Mobile & Social gemist? Bekijk hier de video!

[]

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie