Whatsapp. What app?

Jos Birken signaleert elke maand in Tijdschrift voor Marketing verrassende en opmerkelijke marketingzaken in Azië. Deze keer: het Chinese WeChat.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In het kielzog van de spectaculaire aankoopprijs van WhatsApp, is het toch even interessant stil te staan bij de Chinese concurrent, WeChat.

WeChat is niet alleen een berichtendienst, maar ook een beldienst, zowel gewoon als video. En al eerder zagen we in deze column WeChats e-commercediensten. Het heeft 300 miljoen gebruikers, waarvan het merendeel in China, maar buiten China groeit het harder dan het door Facebook gekochte Whatsapp.

Binnen China liegen de gebruikscijfers er niet om: met Chinees Nieuwjaar brak WeChat records door 10 miljoen berichten te versturen in de eerste minuut van het Jaar van het Paard. En toen het bedrijf een ‘geldverstuurdienst’ startte, ging de nieuwe service prompt viraal. Chinezen geven graag met Nieuwjaar hongbaos weg, rode envelopjes met kleine geldbedragen. Ruim 5 miljoen Chinezen gebruikten daar dit jaar WeChat voor.

Facebook, maak je borst maar nat.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie