WorkingMonday: Diederik Slob (Nyenrode): Hoe word je een slimme marketeer?

Het vak van de marketeer verandert in razend tempo. In deze rubriek "WorkingMonday" geven diverse koplopers in het marketingveld hun visie op de toekomst van de marketeer. Dit keer vragen we het Diederik Slob, Head of Outreach Programs van Nyenrode Business Universiteit.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat het marketingvak aan veranderingen onderhevig is, is een feit. De meeste marketeers zijn opgeleid met de oude productgerichte marketinggedachte. Van Marketing 1.0 zijn we inmiddels al via Marketing 2.0, waarin de consument centraal staat, uitgekomen op Marketing 3.0: marketing gericht op samenwerking en met een focus op waarden. Zo blijft de marketingwijze veranderen. Maar hoe blijf je als marketeer op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en word je een slimme marketeer?

Dat het marketingvak aan veranderingen onderhevig is, is een feit. De meeste marketeers zijn opgeleid met de oude marketinggedachte hoe een product of dienst in de markt te zetten. Van Marketing 1.0 zijn we inmiddels al via Marketing 2.0, waarin de klant centraal kwam te staan, uitgekomen op Marketing 3.0: niet alleen de klant maar ook de eigen medewerkers staan centraal, waarbij co-creatie en nieuwe technologieën helpen om de doelgroepen beter te bedienen, beter te leren kennen en gemakkelijker te bereiken. Van campagnematig denken naar doorlopende acties en conversaties. Marketing is daarmee een van de belangrijkere afdelingen binnen een organisatie, juist in deze tijd. De vraag is wel hoe je daar als marketeer mee om moet gaan. Om überhaupt in aanmerking te komen voor de functietitel van marketeer is het noodzakelijk dat iemand gezond verstand heeft en commercieel kan denken en handelen. Heb je dat niet, dan kan je zoveel opleidingen en cursussen volgen als je wilt, maar word je nooit die slimme marketeer. Qua persoonlijkheid zijn een basis van ‘schwung’ en charisma essentieel en zou ik daar lef met hoofdletters aan toe willen voegen. Marketing is meer dan alleen een (NIMA-) opleiding of kennis van het vakjargon; het is constant zoeken naar welke middelen aanslaan - en dat verschilt per product, dienst of organisatie - en daarvoor moet je risico’s durven nemen. Een marketeer zou voortdurend onzeker moeten zijn over zijn of haar kennis. Het is namelijk de verantwoordelijkheid van een marketeer om ‘connected’ te blijven met de omgeving, bijvoorbeeld door veel te lezen, de geluiden uit de markt op te vangen en die over te brengen naar de interne specialisten, die het product of dienst aan de hand van deze signalen kunnen adapteren. Naast een dienstverlenende houding richting andere afdelingen zou een marketeer constant zicht moeten hebben op de middelen die tot zijn beschikking staan. Dit vraagt om nogal wat alertheid en een commerciële mindset. Het is aan de marketeer om zo goed mogelijk ‘tam tam’ te maken, met de middelen die voorhanden en geschikt zijn, zodat de afdeling Sales hiermee kan scoren.

Stap uit je comfortzone
Kijkende naar de toekomst is en blijft Marketing het vermarkten van een product of dienst. In essentie dus dezelfde definitie, alleen veranderen de tools die daarvoor beschikbaar zijn constant en, dankzij de gigantische impact van Social Media, is de marketeer niet meer alleen van 9 tot 5 uur aan het werk, maar vraagt het om 24/7 alert te zijn. De marketeer die denkt ‘het allemaal al te weten’ delft daarmee het onderspit. De slimme marketeer durft juist over zijn of haar eigen schaduw heen te stappen! Om als marketeer je kennisniveau up-todate te houden zou het mijn inziens verplicht moeten zijn om elke 3 of 4 jaar de schoolbanken weer op te zoeken. En dan niet alleen om je te laten overspoelen met theoretische kennis, maar juist om buiten je eigen organisatie en je ‘comfortzone’ te stappen, om te zien en horen wat er nog meer leeft en nieuwe inzichten op te doen. Iedereen kan lezen, maar is geholpen door tips & tricks over hoe deze kennis toe te passen binnen je eigen organisatie.

‘Wakkerliggers’
Nyenrode Business Universiteit speelt op deze behoefte in met zogenaamde Outreach Programs op het gebied van Marketing Centraal in deze programma’s staat het ‘van elkaar leren’, steeds over een ander onderwerp, waarbij coherentie onder de deelnemers goed wordt bewaakt. Actuele thema’s zijn onder andere Social Media, Low budget Marketing en Accountability. Door de snelle ontwikkelingen in de markt wordt de inhoud van de lesprogramma’s continu aangepast. De trends monitoren wij doordat professoren de vakliteratuur op de voet volgen en continue onderzoek doen, maar ook de deelnemers zorgen voor input vanuit de praktijk. De deelnemers aan de programma’s hebben allemaal zo hun eigen uitdagingen op marketinggebied. Wij noemen dit de ‘wakkerliggers’, die we op voorhand in een selectiegesprek boven tafel halen. Deze thema’s staan centraal in het programma, waar in groepsverband cases en ervaringen uitgewisseld worden. Deze aanpak zorgt voor nieuwe inzichten in slimmigheden voor de marketeers, ook al betreft het soms hele andere branches of producten. Naast de praktijkcases zorgen hoogleraren voor de theoretische bijdrage aan het programma. Dit zijn geen stoffige professoren die de hele dag alleen maar met hun neus in de boeken zitten, maar praktijkmensen die parttime aan Nyenrode Business Universiteit verbonden zijn, en dagelijks met hun voeten in de klei staan. Ook zijn auteurs van managementboeken vaak spreker tijdens zo’n programma. De theorie is natuurlijk belangrijk, maar het gaat uiteindelijk om de praktische toepassing. Met deze programma’s bieden wij de marketeer een ‘carrière-verzekering’: een cocktail aan kennis en inzichten die ze morgen in de praktijk moeten kunnen brengen om hun eigen product of dienst beter te kunnen vermarkten. Voed jezelf met nieuwe informatie Er zijn tegenwoordig heel veel manieren hoe je als marketeer je kennisniveau up-to-date kunt houden. Verschillende marketingopleidingen worden aangeboden en blogs en fora zijn niet meer weg te denken. Een marketeer die in staat is om zelf de juiste informatie uit deze overload aan informatie te filteren, zou voldoende met de buitenwereld ‘connected’ moeten zijn. En als die dan ook de vertaalslag naar zijn of haar branche, organisatie en product of dienst weet te maken, heeft deze marketeer eigenlijk niet eens een aanvullende opleiding nodig. Het probleem waar echter veel marketeers in de praktijk tegenaan lopen is het gebrek aan tijd. Een behoorlijke uitdaging om in een hectische marketingbaan up-to-date te blijven en dus de slimste marketeer te zijn! Hoe fijn zou het daarom zijn als je in je drukke agenda een aantal dagen kunt plannen om je onder te dompelen in nieuwe kennis en inzichten? Waarbij je fysiek met andere marketeers kunt samenkomen en van elkaar kunt leren. En tegelijkertijd aan een netwerk bouwt. Dát is de kracht van Nyenrode Business Universiteit.

Recessie geen belemmering
In de huidige tijden van recessie zullen binnen sommige organisaties de opleidingsbudgetten onder druk staan. Nyenrode Business Universiteit ervaart echter dat het aantal aanmeldingen voor hun marketingprogramma’s in de afgelopen tijd juist is gegroeid. Met als voornaamste reden dat bedrijven de beste marketeers willen hebben en behouden. Laat dit als marketeer dus voor je werken, want het is niet alleen voor de organisatie, voor jezelf, maar ook voor anderen van toegevoegde waarde om een slimme marketeer te zijn en te blijven!

USG MarComSales heeft diverse koplopers in het marketingveld geïnterviewd met het doel deze kennis met marketing collega’s te delen. De interviews worden verzorgd door diverse consultants en interim professionals van USG MarcomSales en gepubliceerd op Molblog door Michel Schilders (algemeen directeur).
Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie