Premium

Consument eist meer grip op gebruik persoonlijke gegevens door bedrijven

Bedrijven en merken moeten transparant zijn over ‘waardeuitwissseling’ bij gebruik van persoonsgegevens.

De mate waarin consumenten bereid zijn om hun data te delen, is sterk afhankelijk van het soort data dat ze delen en wat ze hiervoor terug krijgen. Dat is de belangrijkste take away uit de tweede reeks uitkomsten van de Privacy Monitor 2018, het onderzoek naar houding en beleving van Nederlandse consumenten ten aanzien van privacy en persoonsgegevens.

De resultaten laten volgens DDMA zien dat Nederlanders bereid zijn om hun data te delen met bedrijven, mits het duidelijk is waarvoor en wat zij er voor terugkrijgen. De bereidheid onder Nederlanders om hun data te delen met bedrijven, is volgens de branchevereniging aanwezig. 53% van de respondenten geeft aan dat ze tevreden zijn over de hoeveelheid informatie die zij aan organisaties geven. Bijna de helft gaat er vanuit gegevens te moeten delen om te krijgen wat men wil en 40% is bereid om persoonlijke gegevens te ruilen voor gratis online diensten.

Bron: Privacy Monitor 2018

Medische geschiedenis

Wel zijn er duidelijke verschillen waarneembaar als het gaat om de soort data. Zo heeft 44% van de respondenten er geen problemen mee om het eigen e-mailadres te delen met een organisatie, als ze daarvoor exclusieve aanbiedingen in ruil krijgen van hun favoriete merken. Tot het delen van locatiedata is 35% bereid, als dit helpt om de snelste route te vinden naar de bestemming.

Een kwart van de respondenten antwoord bevestigend op de vraag, of ze informatie willen over interesses en hobby’s in ruil voor aanbiedingen van online verkopers. Zelfs bij een onderwerp als medische geschiedenis is een uitruil mogelijk. 17% van de respondenten zou bereid zijn om hun DNA-gegevens te delen als dit helpt om erfelijke ziekten te ontdekken.

In het algemeen geldt: Hoe persoonlijker de data is, hoe meer waarde consumenten in ruil verwachten. Het meest persoonlijk zijn: delen van vingerafdrukken (80%), financiële informatie (80%) en medische geschiedenis (78%). Minder gevoelige onderwerpen zijn: naam en e-mailadres (40%), geboortedatum (36%) en relatiestatus en geloofsovertuiging (34%).

Bron: Privacy Monitor 2018

Sociale netwerken

Belangrijk voor de bereidheid om data te delen met bedrijven, is ook de mate van controle die consumenten hierop kunnen uitoefenen. De meeste respondenten (40%) willen bijvoorbeeld zelf kunnen bepalen of ze herkend worden bij herhaalbezoek online. Daar tegenover staat dat een kwart van de respondenten het juist wel handig vindt omdat het tijd bespaart.

Hetzelfde gaat op voor de informatie die sociale netwerken vastleggen en delen van gebruikers. De helft van de respondenten vindt dat sociale netwerken te veel van ze weten en wil ook niet dat ze deze informatie delen met bedrijven, 35% heeft hier geen moeite mee.

Wie is verantwoordelijk voor dataveiligheid? De eindverantwoordelijkheid voor de beveiliging van persoonlijke gegevens ligt volgens 25% van de Nederlanders bij hen zelf. Een bijna even hoog percentage (23%) vindt dat de verantwoordelijkheid bij de overheid ligt, terwijl 41% vindt dataveiligheid een gedeelde verantwoordelijkheid van overheid, bedrijfsleven en consumenten. Slechts 3% vindt dat alleen bedrijven en merken de verantwoordelijkheid dragen.

In mei 2018 is de eerste serie aan resultaten van de Privacy Monitor 2018 gepubliceerd. Alle resultaten van eerdere edities van de Privacy Monitor zijn hier te vinden.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie