In de grootste Nederlandse steden is 80% bekend met ‘flitsbezorging’

Vooral jongeren omarmen deze nieuwe categorie, blijkt uit onderzoek van MeMo².

Bron: Holland Wallpaper

In de media- en marketingindustrie is er veel te doen om de plotselinge opkomst van flitsbezorging. Dit nieuwe concept houdt de gemoederen flink bezig en sommige partijen worden hier onrustig van. Niet alleen supermarkten hebben er een nieuwe concurrent bij: ook platformen als Just Eat Takeaway, bol.com en Amazon concurreren met flitsbezorgers op het gebied van service en gemak. Maar hoe sterk is deze ontwikkeling nu eigenlijk in Nederland? MeMo² deelt de eerste grootschalige onderzoeksresultaten van deze nieuwe beweging in het straatbeeld.

Stedelijk straatbeeld in een nieuw jasje

Het antwoord op bovenstaande vraag is eenvoudig: dat ligt eraan waar én aan wie je het vraagt. Buiten het Randstedelijke gebied, en dan vooral onder de 45-plussers is 69% nog niet bekend met het concept flitsbezorging. ‘Als je in een grote stad woont of werkt, is dat wellicht wat moeilijker voor te stellen’, vertelt Marcel Vogels, oprichter van MeMo². ‘Er is namelijk sprake van een nieuw straatbeeld door Getir gekleurde trams en de outdoor-campagnes van Gorillas, Flink en Zapp. En dan zijn er ook nog eens de vele bezorgers die in branded outfits door de stad racen. Een soort Randstad 2.0 dus.’

Dit nieuwe straatbeeld lijkt in de drie grote steden zijn vruchten af te werpen: in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag is maar liefst 80% bekend met flitsbezorging. Onder 18- tot en met 34-jarigen in deze steden ligt het bekendheidsniveau zelfs op 89%. Deze categorie is dus in no-time een begrip geworden in dit gebied.

Gorillas claimt groot deel van de apenrots

Vooralsnog is er één grote winnaar wanneer we het over merkbekendheid hebben, namelijk de bezorgers van Gorillas. 4,9 miljoen Nederlanders boven de 18 jaar kent deze speler. Op gepaste afstand volgen de concurrenten Flink (3,2 miljoen), Getir (1,7 miljoen) en Zapp (1,1 miljoen). Ruim 1 miljoen Nederlanders boven de 18 heeft zelfs al eens gekocht via één van de flitsbezorgers.

In de drie grote steden heeft iets meer dan een kwart in 2021 gebruik gemaakt van flitsbezorging (26%). Ook is de bekendheid hoger in dit gebied: Gorillas geniet een bekendheid van 67%, daarna volgen Getir (44%), Flink (43%) en Zapp (20%). Maar toch lijkt er iets te ontstaan wat blijvend is. Want alhoewel ‘pas’ 26% van de consumenten in de grote steden flitsbezorgers hebben gebruikt, is de groep van overwegers groot. Ruim de helft van hen geeft aan flitsbezorging te overwegen. En met de recent aangescherpte coronamaatregelen zal die overweging weleens snel kunnen converteren in adoptie en penetratie.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Bron: MeMo²

Doordat alle merken gelijktijdig de categorie bekender hebben gemaakt, is nu het moment voor Gorillas, Flink en Getir gekomen om de latente behoefte in daadwerkelijke aankoop te converteren. MeMo² verwacht daarmee dat de olievlek van de disruptieve flitsbezorgers in de komende tijd versneld zal uitbreiden. Iets vergeten of geen tijd voor boodschappen rond de feestdagen? ‘Geen probleem’, volgens Vogels. ‘Een flitsbezorger staat zo bij je voordeur met je nog ontbrekende boodschap.’

Dit artikel is de eerste uit een meerdelige serie van MeMo² over flitsbezorging. Houd Adformatie in de gaten voor deel 2.

Over het onderzoek

Voor dit onderzoek heeft MeMo² gebruik gemaakt van THX., een innovatief platform dat het daadwerkelijke consumentengedrag continu weet te monitoren. Hiermee kunnen adverteerders het succes van de inzet van media, merk en retail bepalen. THX. beschikt over meer dan 500 profielkenmerken en geeft de mogelijkheid nieuwe kenmerken en meningen vliegensvlug te verzamelen.

Voor het onderzoek wordt aan Nederlanders boven de 18 jaar gevraagd of zij bekend zijn met Gorillas, Flink, Getir en/of Zapp. Indien bekend met flitsbezorging, wordt de vraag gesteld welke van deze flitsbezorgers zij zouden overwegen en bij welke flitsbezorger(s) zij wel eens boodschappen hebben gedaan. 1.811 Nederlanders hebben mee gedaan aan het onderzoek.

Dit jaar viel THX. wederom in de prijzen. MeMo² won met THX., in samenwerking met Publicis, Albert Heijn, Duracell en Iglo 4 IAB Research Awards in de categorieën Best Use of Research Budget, Brand Advertising Effectiveness, Crossmedia Research en Research Innovation. Onlangs is tevens bekend geworden dat MeMo² de wereldwijde I-COM Award 2021 heeft gewonnen voor de ontwikkeling en impact van het THX.-platform. Daarnaast werd dit jaar bekend dat MeMo² door wereldwijde marktleider van research- en analytics-diensten Kantar (WPP/Bain) is overgenomen.

Plaats als eerste een reactie