Dit zijn de paradoxale trends die marketing in 2024 bepalen

De Vlaamse trendwatcher Kristel Vanderlinden schreef het Pim Trendrapport 2024 waarin tegenstrijdige culturele stromingen worden beschreven.

Platform Innovatie Marketing heeft tijdens TrendFest het negentiende PIM Trendrapport gepresenteerd geschreven door de Vlaamse toekomststrateeg Kristel Vanderlinden. In 'De Clash van het zijn' worden dynamische en vaak tegenstrijdige culturele stromingen verkend die het hedendaags consumentengedrag beinvloeden.

Vanderlinden (oprichter van het bedrijf Futurekind) schrijft in het voorwoord: 'In deze tijd van economische, sociale, ecologische en politieke onrust, staan we op een kruispunt vol mogelijkheden en onzekerheden. Mensen worden deel van een wereld die niet langer onder controle lijkt te zijn. Voor velen brengt dit angst en onzekerheid met zich mee, terwijl anderen juist opwinding en inspirerende kansen ervaren. De keuzes en resultaten blijken vaak paradoxaal. Mensen geven prioriteit aan individueel welzijn en zelfontplooiing, maar willen tegelijkertijd ook verandering teweegbrengen voor anderen. Ze omarmen vooruitgang maar klampen zich ook vast aan het verleden. Ze willen de touwtjes in handen hebben, maar verlangen tegelijkertijd dat bedrijven en overheden hun ook begeleiden. Deze macrotrend hebben we de titel ‘De clash van het ‘zijn’ gegeven.'

De 6 trends

Het boekwerk  worden zes trends beschreven die elkaar in duo's tegenspreken: 

Middelmatigheid troef versus Extreme Verwondering 

Het dagelijks leven wordt meer en meer ingevuld door een zee van middelmatigheid. Creativiteit en originaliteit gaan verloren in voorgekauwde formaten en templates; denk aan platformen zoals Canva en TikTok of de vele sequels en prequels in langspeelfilms. Onze zintuigen worden matig geprikkeld met uitgemolken concepten, waardoor verveling toeslaat. Naast deze middelmatigheid is er een grote nood aan extreme verwondering. Aan een diepe connectie met onze emoties die ons mens-zijn en mens-voelen versterkt. Deze emoties gaan van het opzoeken van bijvoorbeeld evenementen waar we helemaal los kunnen gaan zoals de vele festivals maar evengoed ook thema’s zoals angst en dood. Alles wat ons voelen versterkt. En wat ons help om te gaan met de vele emoties die horen bij een wereld van existentiële verandering. 

Clash 2

Human Value Experience versus Customer Leugen

Clash nummer 2 richt zich op customer experience, ook wel ‘Human Value Experience’ genoemd. Bedrijven investeren om het klanttraject te begrijpen en te verbeteren, maar klanten verwachten nu ook dat merken zich richten op het begrijpen van hun levensreis, het aanpakken van levensfrustraties en het bieden van waardevolle diensten en ervaringen. EQ Commerce wordt belangrijk met aandacht voor het menselijk aspect. En daar wringt het schoentje want de betatrend is ‘Customer Leugen’. Dit staat voor het maatschappelijk signaal waarbij mensen merken niet meer vertrouwen en geloven. De klant voelt zich geviseerd als wandelende portemonnees. Producten hebben minder inhoud, klachtendiensten worden overspoeld, wachttijden zijn ellenlang en het winkelmandje wordt alsmaar duurder. Consumenten voelen zich bedot en belogen en dat heeft zijn weerslag op hoe mensen naar bedrijven en merken kijken. 

Clash 3

De Toekomst is Vrouwelijk versus De Nieuwe Masculiniteit

De laatste clash richt zich op identiteit. In onze innovatieve wereld groeit de noodzaak van een feminisering van de maatschappij, waarbij het gesprek over gendergelijkheid verder gaat dan de loonkloof. Eén van de grootste groeimogelijkheden voor het komend decennium is de vrouwelijke data mee te nemen in innovatieve domeinen zoals productontwerp, femtech of gezondheidszorg. Waarbij de helft van de wereldbevolking veel adequater kan geholpen worden, met een noodzaak en vraag die ongekend hoog is. Tegenover feminisering staat een nieuwe vorm van masculiniteit. Hoe ziet de mannelijke identiteit anno 2024 eruit (en verder), welke nieuwe esthetiek en branding worden ontwikkeld en hoe wordt er omgegaan met bewegingen zoals ‘body-positivity’ en mannelijke giftigheid. In deze clash krijg je een rijk beeld van een nieuwe vrouwelijke en mannelijke toekomst.

Het Trendrapport is via de site van PIM te bekijken. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie