Hoe een roze koek tot waardevolle inzichten in kijkgedrag leidt

Er is een belangrijke groep van bijna-vergeten tv-kijkers, ouderen. Zendermanagers zouden meer interesse moeten tonen in hun kijkgedrag.

Shutterstock

Door Chantal Deen

Wie een ochtend of avond meeloopt in een verzorgingstehuis om koffie en thee te schenken, weet het direct: alle bewoners kijken lineaire televisie. Oké, er zijn wel wat iPad-kijkende liefhebbers te vinden maar het gros zweert bij de ouderwetse kijkbuis.

Ik ben netmanager noch tv-dokter, maar begrijp met de beste wil van de wereld niet waarom er zoveel programma’s moeten sneuvelen of minderen in frequentie. Alleen om die jeugdige kijker te bereiken? Guess what? Die komen nauwelijks meer offline. En als ze al lineair tv-kijken is dat vaak een sociale gebeurtenis, met vrienden of ouders op de bank. The Great British Bake-off bij ons bekend als Heel Holland Bakt trekt ie stiekem best veel jeugdige kijkers.

Maar netmanagers, vergeet die oudere doelgroep niet. Het CBS rekent dat er in 2021 ruim 2,6 miljoen mensen zijn in Nederland in de leeftijdscategorie 65 tot 80 jaar. Die mensen hebben (bijna) alle tijd van de wereld en wat doe je dan? Televisiekijken! Ga eens op zoek naar het spraakmakende format. Zoek uit wat ze spraakmakend vinden. Hoe? Door je in de doelgroep te verdiepen.

Bij de verzekeringsmaatschappij waar ik werk hebben we de afwijkende stap gezet om een deel van ons marktonderzoek letterlijk aan hun keukentafel van onze klanten uit te voeren. Het maakt het stellen van vragen makkelijker te sturen en je hoort na een kop koffie en een stroopwafel meer dan als ze diezelfde vragen via een enquête zouden invullen.  Deze methode kost tijd en geld, maar je krijgt er zeer waardevolle en bovenal bruikbare informatie voor terug. Die kun je weer stoppen in het ontwikkelen van je product. Vaak betaalt het zich dan vanzelf weer terug.

Ik werk als vrijwilliger in zo’n verzorgingstehuis en breng daar koffie en thee rond. Toen ik startte was Matthijs van Nieuwkerk nog dagelijks op tv. Als ik koffie schonk op de vrijdagavond blèrde de tune van “De wereld draait door” bijna uit elke kamer van het tehuis. Tegenwoordig kan ik geen chocolade maken van de verschillende geluiden omdat op dat tijdstip 19.30 uur nu iedereen wat anders kijkt. Ik zou als netmanager wel willen weten waarom ze niet naar de plaatsvervangers van Matthijs kijken.

Daarom, ga met de oudere kijker in gesprek. Vraag de vijftig- en zestigplussers of je mag aanschuiven of nodig ze uit in Hilversum. Vraag ze het hemd van het lijf en gebruik die “gratis” info wijs en goed. Als er dan nog wat budget over is, koop roze koeken (geen harde koekjes, ik spreek uit ervaring) en breng een bezoek aan een verzorgingstehuis in de buurt. Drink een kop koffie of thee, praat met de mensen over wat ze graag kijken en vooral waarom. Neem die inzichten mee en zorg dat zij aan de buis gekluisterd blijven, ook op vrijdagavond half acht.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie