Premium

Marketeers kiezen in deze crisis vooral voor de korte termijn, en dat is verstandig

De Grote Marketing Enquête 2020 laat zien dat de focus is verschoven naar zaken als conversie en ‘geld verdienen’.

De prioriteiten van marketeers zijn de afgelopen tijd behoorlijk verschoven onder druk van de coronacrisis. Ze leggen meer nadruk op conversie en inkomsten, en geven minder aandacht aan zaken die niet direct geld opleveren, zoals klantbinding en marktaandeel.

De korte termijn rules blijkt uit de Grote Markering Enquête 2020, waarvan de resultaten vandaag bekend worden gemaakt tijdens Marketingday. Voor dit jaarlijkse online-onderzoek zijn 200 marketeers bevraagd naar hun ervaringen en keuzes.

Keuze voor kpi’s

In het onderzoek is er ook aandacht voor de kpi’s die marketeers aan hun marketingbestedingen hebben gekoppeld om succes te bepalen.

Advertentie
advertisement

Daarin is in vergelijking met vorig jaar een duidelijke verschuiving te zien naar de korte termijn. Marketeers zijn lead-generatie ofwel conversie belangrijker gaan (plus 4 procentpunt naar 61 procent) en de inkomsten van de onderneming (plus 5 procentpunt naar 33 procent).

Grote dalers zijn klantbinding (16 procentpunt minder, naar 45 procent), marktaandeel (10 procentpunt minder naar 17 procent) en klanttevredenheid (7 procentpunt eraf naar 37 procent). Ook merkbekendheid is minder belangrijk voor de marketeer (5 procentpunt eraf naar 45 procent).

De verschuiving wordt nog duidelijker als we kijken naar wat men dé belangrijkste kpi vindt. Conversie staat daar bovenaan.

Onderzoekers: winnaars hebben business-kpi's

De onderzoekers van DVJ zien echter al langer in aanvullende Brand Growth-analyses dat marketeers in groeiende organisaties (‘winners’) veel meer business-kpi’s hanteren dan marketing-kpi’s. Denk aan omzet, conversie, lead generation. De wat oneerbiedig genoemde ‘Losers’ hebben juist kpi’s als loyaliteit, nps, en klanttevredenheid.

Nu kan marketing prestaties wel sturen op zaken als conversie en ondernemingsinkomsten, maar worden die kpi’s ook gehaald? In vergelijking met vorig jaar zeggen minder marketeers dat hun belangrijkste kpi is gestegen, meer marketeers melden een daling ervan. Er is maar een conclusie mogelijk: het is crisis.

9:30 uur: Volg gratis de online presentatie van de Grote Marketing Enquête 2020  

De resultaten van de Grote Marketing Enquête worden om halftien bekend gemaakt op MarketingLive. Een expertpanel marketeers gaat in op de conclusies. Dit is gratis online te volgen, klik hier om je aan te melden.   

In Adformatie Magazine zijn de resultaten van de Grote Marketing Enquête 2020, aangevuld met duiding van experts uit de praktijk. Op deze site is er de komende week in verschillende artikelen aandacht voor de 8 conclusies uit #GME2020.  

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie