Wat voorspelt de toekomst over ons shopgedrag?

Keren we straks terug naar onze oude productroutines of omarmen we onze nieuwe gewoonten?

Door Frederieke van Leeuwen

Shoppen. Een van mijn favoriete dingen om te doen én om over te praten met anderen. Tussen alle virusverhalen door, is een (oppervlakkig) gesprekje over winkelen soms precies waar ik behoefte aan heb. Maar ook dan kom je niet onder het C-woord uit. Want ook ons shopgedrag is net wat anders dan normaal. Als gevolg van de functionele beperkingen, maar zeker ook vanwege emoties die de kop opsteken. Denk aan verveling, paniek, onzekerheid en een minder sterke ruggengraat dan normaal. 

In mijn eigen omgeving merk ik dat er door sommigen fanatieker wordt gewinkeld dan ooit. Anderen kopen niet zo zeer meer of minder, maar shoppen vooral anders. Zo ben ik zelf minimaal 3 keer per week te vinden in het koffiewinkeltje bij mij op de hoek van de straat voor een shot cafeïne en een vriendelijke glimlach. Ter referentie: voorheen kwam ik hier ongeveer één keer in het half jaar.

Gezien mijn eigen ervaringen, was ik benieuwd in hoeverre het shopgedrag van de consument nu afwijkt van pre-paniek. Binnen onze online research community hebben we een kort vraagstuk over het shoppen in de supermarkt uitgezet. Daaruit hebben we geleerd dat:

Er momenteel minder impulsaankopen worden gedaan omdat men online gericht zoekt op producten en een bezoekje aan de winkel een soort ‘Levend Stratego’ is met de missie: ontwijk andere winkelbezoekers en sta zo snel mogelijk weer buiten.

Er momenteel bewustere keuzes worden gemaakt. Juist nu wil je de beste versie van jezelf zijn. En op veel zaken hebben we momenteel geen grip, maar op onze eigen keuzes wel.

Er momenteel tegelijkertijd meer genietproducten worden geconsumeerd. Een borreltje of snack is de manier om het privéleven van de werkdag mee te onderscheiden en zoals gezegd: we staan onszelf meer toe..

 

Blijven we online of kiezen we voor de menselijke hand?

Mijn glazen bol heeft Corona niet zien aankomen en laat ook van de toekomst een wazig beeld zien. Dus blijft het bij een aantal scenario’s. Allereerst: trekt nu dan eindelijk e-commerce aan het langste eind of maakt lokaal winkelen een revanche?

Lang leven de lokale winkels! In deze tijden zijn we het menselijk contact met buurtgenoten weer extra gaan waarderen én hebben we nieuwe plekjes in onze buurt ontdekt omdat we dichter bij ons eigen huis in de buurt blijven en de lokale parels hard hun best hebben gedaan om meer zichtbaar te worden om zo het hoofd boven water te houden.

Lang leven online boodschappen doen! Werd online bestellen eerst nog als onnodig en onhandig gezien, nu ervaren we de voordelen en worden onze angsten en reserves weggenomen. Niet meer slepen met zware tassen. Niet meer gebonden zijn aan winkeltijden. En met de kwaliteit van de producten zit het ook wel goed.

Keren we terug naar onze oude productroutines of omarmen we onze nieuwe gewoonten?

Met vliegende vaart terug naar ‘normaal’. Wanneer we het normale even hervatten, pakken we ook onze oude gewoontes weer op. Die gewoontes zijn namelijk vaak situatie gedreven. De situatie is nu anders, dus onze gewoontes zijn dat ook. Niet meer heel de dag thuis maar snel vanuit je werk langs de supermarkt op weg naar huis? Zeg maar dag tegen uitgebreid koken en hallo tegen convenience oplossingen.

Normaal wordt het nooit meer. De nieuwe situatie houdt, voor zover we nu kunnen overzien, lang genoeg aan om te breken met oude patronen en nieuwe routines te blijven behouden. Het abonnement op entertainmentdiensten, de vitaminesupplementen, het tijdschrift voor in bad. Zullen we ze ooit nog kunnen missen?

Vanuit opdrachtgevers krijg ik regelmatig de vraag of het nu een goede tijd is om shopperonderzoek te doen. Mijn antwoord: we gedragen ons nu niet normaal, dus stel geen normale vragen. Bereid je wel goed voor op de toekomst door grip te houden op hoe het consumentengedrag zich in de komende maanden ontwikkeld. Want welke van boven scenario’s het ook werkelijkheid zullen worden: ze brengen ieder zowel kansen als bedreigingen met zich mee. Zorg dat jij daar als merk een antwoord op hebt.

Meer weten over shopperonderzoek?

Lees hier meer over onze aanpak

Plaats als eerste een reactie