10 private label trends in Noord-Amerika

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Via de LinkedIn group Global Retail Intelligence werd ik geattendeerd op een interessant artikel van Planet Retail: ;10 private label trends that shook North America&;">'10 private label trends that shook North America'.

Dit artikel beschrijft 10 ontwikkelingen in de wereld van private labels in Noord-Amerika in de afgelopen 11 jaar. Het begint bij , die in 2000 met een eigen merk een premium merk wil neerzetten. Deze supermarktketen wilde een sterk merk neerzetten, als tegenhanger van de gevestigde A-merken. Dat is ze aardig lukt: in 2008 haalden ze er een miljard US dollar mee op en bevatte het assortiment al ruim 1000 artikelen.

Toen bleef het even stil. Een opmerkzame ontwikkeling startte in 2005, als Safeway het voorbeeld volgt en een sterk merk in haar schappen plaatst dat gericht is op gezond eten. is geboren. Thans omvat dit merk een brede range aan producten, varierend van gezonde babyvoeding tot snacks.

In de jaren daarna zie we nog enkele ontwikkelingen bij grootgrutters in de Verenigde Staten en Canada. Als sluitstuk geldt wel de aankondiging van Walmart om het aantal artikelen in haar assortiment te reduceren met 15% en tegelijkertijd én, niet onbelangrijk, dat er uiteindelijk maar met een kleine groep leveranciers zaken zal worden gedaan.

Alhoewel de Nederlandse situatie niet geheel vergelijkbaar is met Noord-Amerika (waar veel mensen hun dagelijkse boodschappen halen bij de zogenoemde big box stores), zie je ook in Nederland een tendens naar betere huismerken, die meer schapruimte opeisen bij de Nederlandse grootgrutters. Een leuk van Albert Heijn, dat bloedserieus bedoeld is.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie