Aanbod op exchanges ruim verdubbeld, tarieven drie keer hoger

In de eerste Exchange Barometer van 2016 kijken we hoe de markt zich heeft ontwikkeld in de afgelopen twee jaar.

Wat dan gelijk opvalt, is dat het aanbod impressies  in een jaar tijd ruimschoots is verdubbeld. Laten de cijfers in 2014 een kleine stijging zien, in de loop van 2015 is het aanbod flink toegenomen. Uiteindelijk sloten we december 2015 af met 28,9 miljard impressies en zijn we dit jaar begonnen met 35,8 miljard impressies.

Waar desktop vorig jaar nog ruim 80% van de advertentiemarkt vertegenwoordigde, is dit inmidddels “nog maar” 63%. Tegelijk is mobiel bezig met een inhaalsprint en vertegenwoordigt dit momenteel bijna een kwart van de advertentiemarkt (2014: 10,8%). Na desktop en mobiel staat tablet op de derde plaats.

Tarieven over de kop
Niet alleen het aanbod advertentieruimte is sterk toegenomen, ook de vraag groeit hard. Dit zien we terug in de prijsontwikkeling op de exchanges. Op alle devices zijn de tarieven ten opzichte van vorig jaar verdrievoudigd, waarbij mobiel de grootste stijger is. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie