Bestedingen autoreclames toegenomen in 2012

De Nederlandse mediabestedingen voor reclamecampagnes aan personenauto’s zijn in 2012 toegenomen. Er is afgelopen jaar voor ruim 376 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat is een toename van 6,5% ten opzichte van 2011, zo blijkt uit de analyse van onderzoeksbureau Adfact. Vooral modellen binnen het compacte SUV segment, profiteerden fors van de groei van de personenautomarkt. De bestedingen aan radio en actiecampagnes liet eveneens een grote groei zien.

In 2010 werd nog 292 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd, in 2011 was dat al 345 miljoen en in 2012 staat de teller op 376 miljoen euro. Dat is 31 miljoen meer dan in 2011. Dit komt voornamelijk op conto van Peugeot, Hyundai, Kia, Opel en Citroën. Deze merken zijn goed voor ruim 80% van de totale toename aan autoreclames.

Peugeot was in 2012 met 37,5 miljoen euro de grootste autoadverteerder. Gevolgd door Renault met 31,8 miljoen, Opel 30,8 miljoen, Hyundai 30 miljoen en Citroën met 26 miljoen euro. De bestedingen binnen de top 10 worden vooral door de Franse en Koreaanse merken gedomineerd. Opvallend is verder dat Volkswagen in 2012 buiten de top 10 is gevallen terwijl ze in 2012 de meeste auto’s heeft verkocht.

Radio heeft zowel procentueel als in absolute zin de grootste stijging laten zien. Er is maar liefst 28,8% meer geadverteerd in vergelijking met 2011. De totale bestedingen kwamen op bijna 100 miljoen. Dit grote verschil wordt voornamelijk veroorzaakt door de merken Volkswagen, Renault en Peugeot. Deze merken adverteerden fors meer op radio ten opzichte van 2011. TV blijft wel verreweg het populairste medium van de autoadverteerders, het aandeel binnen de totale mediabestedingen ligt op ruim 55%. Dagbladen kon niet profiteren van de groei. Bij buitenreclame en tijdschriften liggen de bestedingen op gelijk niveau.

De online bestedingen kunnen niet accuraat geregistreerd worden in Nederland en vallen buiten deze analyse. Bannering wordt veel ingezet door de autoadverteerders. Volkswagen is verreweg het meest zichtbaar met bannercampagnes. Met afstand gevolgd door Seat, Toyota, Opel en Renault. Dit blijkt uit een tool van Adfact en TNS Nipo waarmee zichtbaarheid van bannercampagnes gemeten wordt. De inschatting is dat de online budgetten van de autoadverteerders verder zijn toegenomen.

De reclamebestedingen binnen het B-segment (78,4 miljoen euro) zijn t.o.v. vorig jaar met 3,7 miljoen gestegen. Er wordt hier verreweg het meeste mediabudget gespendeerd, het aandeel van het B-segment binnen de totale bestedingen is 21%. Eerder dit jaar was het nog het A-segment waar de meeste bestedingen plaatsvonden. In het eerste kwartaal waren daar de bestedingen fors toegenomen maar in Q3 en Q4 namen de bestedingen binnen het A-segment alweer flink af. Opvallend is ook de stijging van het C-segment. De totale bestedingen komen neer op 69,4 miljoen. Dat is 10 miljoen meer dan in 2011, vooral in Q4 zijn de bestedingen fors toegenomen. Het C-segment is hiermee groter dan het A-segment dat nu een derde plek inneemt. De grootste stijger (+63,8%) is het compacte SUV segment. Daar werd maar liefst ruim 10 miljoen extra besteed tot een totaal van ruim 30 miljoen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie