Bloot in reclame nu wetenschappelijk goedgekeurd!

Tot een paar dagen geleden was het een tricky zaak geweest om in Molblog een pleidooi op te zetten voor het lukraak rondstrooien van weelderige bikini-dames in advertenties. Daar is nu drastisch verandering in gekomen: dankzij een team van marketingwetenschappers (ja, die bestaan kennelijk echt) van de KU Leuven, gepubliceerd in het gezaghebbende Journal of Consumer Research (University of Chicago) weten we nu dat reclamebloot wetenschappelijk verantwoord is.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een team van de Leuvense Bedrijfseconomie-faculteit stelde mannelijke respondenten bloot (no pun intended) aan sexy plaatjes van bikini- en lingerie-dames, en testte vervolgens langs neurologische weg de reacties van de proefpersonen op diverse soorten aanbiedingen. En wat bleek?

'Blootstelling aan sexuele stimuli leidt tot meer ongeduld in de intertemporele keuze tussen monetaire beloningen.' Vrij vertaald, als een bepaald deel van je brein sexueel opgewonden raakt, zegt een ander deel sneller 'ja' tegen een aanbieding. Dat is hier uitsluitend vastgesteld voor mannen, welteverstaan; om niet nader genoemde redenen werden vrouwen in het onderzoek niet getest.

Ook bleek het promotionele effect van de aanbiedingen groter naarmate de proefpersoon gevoeliger was voor de sexy plaatjes.

Zoals we op Molblog al eerder vaststelden, wisten de minder principiele reclamemakers onder ons dat al lang, . (De foto toont een smaakvolle advertentie voor het Chinese automerk Cheri.)

Of het wetenschappelijke stempel van goedkeuring ook inhoudt dat het op termijn weer politiek correct gaat worden, blijft discutabel. Maar wellicht hebben de vrouwelijke Molbloggers daar ideeen over?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie