Cannes: Goud voor FHV en A’dam Worldwide

FHV BBDO en Amsterdam Worldwide hebben vanavond tijdens het reclamefestival in Cannes ieder een gouden Design Lion in ontvangst genomen. Brons was er voor Achtung! en Kong in Cyber.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

FHV BBDO won het goud voor Mars Messages, zwarte Mars-verpakkingen waar de letters los werden bij geleverd zodat persoonlijke boodschappen konden worden gevormd. Juryvoorzitter Steff Geissbuhler (C&G Partners): ‘Zeer gewaagd dat Mars verpakkingen zonder logo verkoopt en daarbij de consument de controle over het ontwerp heeft gegeven.’

De case was volgens de jury ook in de race voor de Grand Prix, maar moest het afleggen tegen Toyota IQ Font van Happiness Brussel. Geissbuhler: ‘IQ Font is een nieuwe stap in typografie-ontwerp omdat het DNA van het product letterlijk terug komt in de letters. Daarnaast is design compleet met technologie geintegreerd wat unieke communicatie oplevert.’ Amsterdam Worldwide won goud voor Tansu Shoe voor Onitsuka Tiger.

In Cyber kreeg Nederland twee keer Brons uitgereikt. Kong won zijn vierde prijs van de week voor . Achtung! won de Leeuw voor voor Volkswagen. Dagan Cohen (Draftfcb) zat namens Nederland in de jury. ‘Mensen hadden misschien op meer gehoopt, maar om hier uberhaupt op de shortlist te komen is al een enorme prestatie. Als je daar nog een prijs uithaalt heb je echt heel knap werk gedaan.’ Het totaal aantal prijzen tot nu toe kwam voor Nederland op 2 goud, en .

De Cyber-jury kende twee Grand Prix toe. De eerste ging naar DDB Stockholm voor voor Volkswagens’ Bluemotion Technology. De gedachte achter de campagne is dat het gedrag van mensen het beste kan worden veranderd door plezier. Daaromheen is een platform gebouwd met tools en dit had een enorm viraal effect.

De tweede Grand Prix ging naar Wieden+Kennedy Portland voor Nike Chalkbot. Een via internet aangestuurde robot die tijdens de Tour de France positieve, hoopvolle boodschappen op de weg schreef. Het project was een samenwerking tussen Livestrong, dat geld inzamelt voor onderzoek naar kanker en Nike. Volgens Cohen had ook We choose the moon van The Martin Agency voor JFK Library een Grand Prix verdiend, maar deze case was ingezonden en non-profit en maakte derhalve geen kans op de Grand Prix.

De jury merkte op dat veel van de winnaars in Cyber ook een live of real time exponent hebben. Daarnaast zijn uitvindingen en innovatie steeds belangrijker. Juryvoorzitter Jeff Benjamin (CP+B): ‘Deze ideeen zijn niet door alleen art directors en copywriters ontwikkeld. De technical designer is minstens zo belangrijk.’

In Press, waar Nederland niet voorkwam op de shortlist, ging de Grand Prix naar Ogilvy Mexico voor de campagne voor . Een klassieke printcampagne met name bestaande uit copy. Juryvoorzitter Mark Tutsell (Leo Burnett): ‘We hebben dit jaar een renaissance van print gezien en met name een revival van copywriting. De Grand Prix is daar een voorbeeld van. Print is nog steeds een manier om contact te maken en vraagt om een intelligente benadering van de lezer. Daarnaast is het visuele vakmanschap belangrijk omdat je niet alleen de aandacht moet vragen, maar de lezer ook moet belonen voor het kijken.’

Update: De jury heeft tijdens de uitreiking laten weten dat de Press Grand Prix niet naar Ogilvy Mexico gaat maar naar AlmapBBDO (São Paulo, Brazilië) voor de Billboard campagne , , Amy, Britney en.

"Cannes Lions International Advertising Festival has ascertained that the winner of the Press Grand Prix, which was awarded to Ogilvy Mexico for the Scrabble campaign 'Abraham', 'Efren' and 'Otto', and announced at this morning's press conference was ineligible to be entered at the 2010 Festival due to the fact that it had been entered previously."

Tansu Shoe van Amsterdam Worldwide:

The Fun Theory van DDB Stockholm:

Nike Chalkbot van W+K Portland:

Zie voor alle winnaars

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie