Cannes: Grand prix Press naar Fred&Farid

Tijdens het reclamefestival in Cannes heeft Fred&Farid de Grand Prix in Press gewonnen voor Wrangler. De Grand Prix in Design ging naar McCann-Worldgroup Hong Kong.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De enige Nederlandse shortlist-vermelding in Design werd niet bekroond.
Van Print werd bij het verschijnen van de shortlist al duidelijk dat het Nederlandse werk buiten de prijzne zou blijven. Jurylid Marcel Hartog (Publicis) geeft als verklaring dat de jury dit jaar extra streng naar de shortlist had gekeken. ‘Normaal wordt ergens een streep getrokken en dat is dan de shortlist. De juryvoorzitter David Lubach vond dit niet sterk, dus we hebben er nog eens naar gekeken. Daardoor viel uiteindelijk al het Nederlandse werk af.’ Het werk stond volgens Hartog sowieso dermate laag op de lijst dat het ook geen kans maakte op de prijzen. ‘In Nederland maken we gewoon weinig print. Dat zie je al jaren. Ik vind het ook opvallend dat werk dat in Nederland goed scoort, hier vaak niet eens op de shortlist komt. Het is vaak gewoon geen internationaal aansprekend werk.’

Het was volgens Hartog vooral ook een politiek statement van Lubach. ‘In Nederland heeft een juryvoorzitter een bemiddelende functie. In Amerika ‘maakt’ de juryvoorzitter echt de show. In de jury dit het niet altijd even goed.’

Lubach tijdens persconferentie: ‘We wilden alleen het beste van het beste laten zien, juist omdat we een voorbeeld willen stellen van hoe belangrijk print is.’ John Merrifield (TBWA\Asia Pacific): ‘Vaak zie je bij awardshows werk dat is gemaakt voor de jurytafel. Wij wilden echt werk belonen.’

De Grand Prix ging naar ‘We are animals’ van Fred & Farid. Hartog: ‘Het was ook mijn keuze. Normaal ben ik meer gecharmeerd van goede copy en misschien wat meer klassiek print werk, maar naar deze campagne kon ik blijven kijken.’ Volgens Lubars heeft deze campagne het merk Wrangler hergedefinieerd en was het daarom zo sterk. De runner up was het werk van CLM BBDO voor Alka Seltzer.

De Design Lions werden dit jaar voor de tweede keer uitgereikt. De jury was opmerkelijk gul met 22 gouden Leeuwen en wilde duidelijk het belang en de kracht van design op de kaart zetten in de context van het Lions-festival.

De jury raakte niet uitgepraat over de Grand Prix ‘Paper Battlefield’ voor Nike Basketball van McCann Worldgroup Hong Kong. De postercampagne werd gemaakt op basis van foto’s van 10 basketspelers van verschillende teams uit de competitie. Deze werden in de computer redesigned en de spelers zelf maakten er laag over laag 350 unieke posters mee. Juryvoorzitter Sylvia Vitale Rotta (Team Creatif): ‘Eigenlijk moet iedereen de posters live zien. De posters stralen de energie van alle spelers uit die ze hebben gemaakt.’ Marc Shillum (R/GA): ‘Het proces is de poster eigenlijk. De makers hebben het idee uit handen gegeven en dat heeft het ontwerp zo uniek gemaakt.’

Al het winnende werk is vanaf morgenochtend te zien op work.canneslions.com.

Grand Prix Press: ‘We are animals’ van Fred & Farid/Wrangler (klik afbeelding voor een vergroting):

Grand Prix Design: ‘Paper Battlefield’ voor Nike Basketball van McCann Worldgroup Hong Kong (klik afbeelding voor een vergroting):

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie