Cannes Lions: VBAT wint gouden Design Leeuw

VBAT heeft zojuist tijdens het reclamefestival in Cannes een Gouden Leeuw gewonnen in de categorie Design. VBAT won de prijs voor het design voor de nieuwe fles voor Amstel Premium. De twee andere Nederlandse nominaties vielen niet in de prijzen. Het was de eerste keer dat er in Cannes ook een designcompetitie werd georganiseerd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Juryvoorzitter Rodney Fitch noemde het tijdens de persconferentie een historisch moment: ‘Wij krijgen nu ook de kans hier naartoe te komen en te laten zien hoe design werkt in de breedte van het reclamelandschap. Het was best goed voor de eerste keer. Sowieso was het de best georganiseerde en gebalanceerde jury waar ik in heb gezeten.’ Dat veel inzendingen afkomstig waren van traditionele reclamebureaus en niet van gespecialiseerde designbureaus was volgens Fitch niet zo vreemd. ‘Er zijn veel designers over de wereld die Cannes en het festival niet kennen. Dat gaat nu veranderen. De designindustrie zal Cannes nu bestormen. De gespecialiseerde bureaus worden uitgedaagd. We leven in een complexe wereld met promo, print, direct en film. Design gaat overal doorheen in de geintegreerde wereld, dus dat gaan ze hier laten zien.’

De Grand Prix ging naar Turner Duckworth: London & San Francisco voor de nieuwe Coca-Cola-identiteit. Fitch: ‘Het was het beste voorbeeld van wat designers het best kunnen. We maken dingen eenvoudig. Het onduidelijke is hier duidelijk gemaakt.’ Het Franse jurylid voegde nog toe: ‘Het is een groot merk en de historie en roots zijn er in meegenomen, toch is het radicaal anders.’

Grand Prix Design: Coca-Cola; Turner Duckworth: London & San Francisco (klik afbeelding voor een vergroting)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie