CANNES: TRIBAL DDB (NL) WINT GRAND PRIX

Tribal DDB Amsterdam heeft zojuist in het Palais des Festivals in Cannes de Grand Prix – de hoogst haalbare prijs - in de categorie Film in ontvangst genomen. TBWA\Neboko won zilver en brons. Ogilvy en Indie wonnen brons.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De laatste keer dat Nederland in Cannes de Grand Prix won was in 1996 door Lintas voor Rolo. Tribal DDB won de prijs voor ‘Carousel’ voor Philips (geproduceerd door Stink). Juryvoorzitter David Lubars (BBDO): ‘Dit is werk dat de weg vooruit laat zien. Wij noemen dit een magneet: werk dat je vrijwillig naar het scherm toetrekt. Het betrekt de kijker erbij en wij vonden het simpelweg ‘mind blowing.’’

Het is gemaakt voor de ultrabreed tv Cinema 21:9 en laat een freeze frame zien waar de camera doorheen beweegt. Door te klikken op scenes starten de bewegende beelden. Het werk won eerder in de week een zilveren Cyber Lion. Volgens jurylid Richard Bullock (180 Amsterdam) was de jury unaniem: ‘Er was een aantal andere cases die we hebben besproken, maar eigenlijk was snel duidelijk dat dit werk de Grand Prix moest krijgen.'

Vorig jaar kende de jury nog 2 Grand Prixs toe, een voor een ‘traditionele’ commercial en de ander aan interactief werk. Dit jaar werd daar ook even over gesproken, maar omdat de jury ‘Carousel' duidelijk het sterkste werk vond, werd deze optie terzijde gelegd. Net als bij Print had Lubars en zijn jury ervoor gezorgd dat er een relatief korte shortlist was verschenen. Lubars: ‘Wij vonden dat iedereen die er op stond het ook moest verdienen. Wie brons, zilver en goud heeft gewonnen mag echt heel trots zijn, want dat is het allerbeste werk.’

TBWA\Neboko won knap zilver voor Heinekens(Czar) en brons voor de IDFA-commercial (25 FPS). Vooraf was gehoopt op goud voor Heineken, maar volgens Bullock zat dit er niet in. ‘Het is een hele goede en grappige film, maar er was hele sterke concurrentie in die subcategorie. Het werk voor James Boag’s Draught dat goud wint was naar de mening van de jury net vernieuwender.’ Het publiek bij de uitreiking was het hier overduidelijk niet mee eens, want de film kreeg bij vertoning een groot applaus, dat voor weinig andere winnaars was weggelegd.
Brons was er ook voor Ogilvy voor voor Orange Babies (Bonanza) en voor Sensoor van Indie (Hazazah).

Hoewel de meeste Nederlanders zaterdagavond alweer waren vertrokken uit Cannes, is de euforie over het winnen van de Grand Prix groot. Ook omdat het relatief onverwacht kwam. Het werk van Tribal DDB is nog niet zo lang uit en was nog niet bij andere awardshows ingestuurd en in de prijzen gevallen. Adformatie publiceerde begin mei een artikel over de case.

Tot zaterdag had Nederland al 3 zilver en 6 brons gewonnen. Het ontbreken van goud werd gezien als een smetje. Zaterdagavond – of eigenlijk vrijdag al toen het nieuws voorzichtig naar buiten kwam – werd dit in een klap goed gemaakt. Het totaal van Nederland kwam op: 1 Grand Prix, 4 Zilver en 9 Brons. Belgie won in totaal 30 Leeuwen waarvan 11 bronzen.

Advertising Agency of the Year: DDB Brasil (2 ALMAP Sao Paulo, 3 DDB&Co Israel)
Network of the Year: BBDO (2 DDB 3 Leo Burnett 4 Ogilvy & Mather)
Palme D'Or: Phenomena Thailand, (2 Smuggler 3 Hungry Man)
De freeze frame film van Tribal DDB:

Credits van de Philips-campagne:
Klant:Philips Nederland. Bureau: Tribal DDB. Art: Andrew Ferguson, Mariota Essery
Copy:Chris Baylis, Carla Madden. Creative director: Neil Dawson, Chris Baylis. Regisseur:Adam Berg (Stink, London). Account:Sean Chambers. Klant:Nourdin Rejeb, Gary Raucher.

De Making of Carousel:

Drie andere favoriete Gouden winnaars van jurylid Richard Bullock (180 Amsterdam) die namens Nederland in de jury zat:

‘Pure Water’ van Publicis Mojo voor James Boag’s Draught

‘Love distance’ van GT Tokyo voor Sagami Rubber:

‘A day in the life of Channai’ van JWT India voor Bennet Coleman and Co.

Een overzicht van alle winnaars is vanaf zondag te zien via

Een speciale vermelding van de jury was er voor 'True vote/ Whassup 2008' voor Believe Media. Omdat deze campagne niet officieel van Budweiser is kon hij niet worden bekroond met een Leeuw.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie