Premium

Ceo's vinden reputatie belangrijk, maar snappen niet hoe je die bouwt

Onderzoek Amerikaanse PRSA legt kennistekort bloot.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het eerste cijfer werkt nog weinig verbazing: vraag aan Amerikaanse topbestuurders wat het belangrijkste doel van public relations is, en 85 procent antwoordt met: ‘Het bouwen van een goede reputatie’. 

Daarna wordt het vreemd. Heel wat minder waardering echter hebben de ceo&;s namelijk voor de onderdelen die essentieel zijn voor het bouwen of behouden van die goede reputatie:

Crisismanagement belangrijk? Slechts 12 procent van de topmanagers is het daarmee eens.

Corporate social responsibility? Scoort ook maar 25 procent. Positionering van de topman of – vrouw? Niet meer dan een magere 18 procent.

Wat en hoe

De cijfers zijn afkomstig van een onderzoek van de Amerikaanse beroepsvereniging PRSA New Jersey, een van de best ontwikkelde economische staten van de VS, en onderzoeksbureau Wakefield

Uit de resultaten blijkt dat de bovenbazen best begrijpen dát pr belangrijk is voor een reputatie, maar meer dan de helft (59 procent) geeft eerlijk toe niet precies te snappen hóe je zo’n reputatie krijgt en houdt.

Ontelbare marktkrachten

Cecilia Coakley van de PRSA vindt het tijd worden dat executives gaan inzien dat reputatiemanagement zich ontwikkeld heeft tot een ‘kunst die een totale aanpak van de stakeholders vereist en rekening houdt met ontelbare marktkrachten die een merk beïnvloeden’.

Volgens Nathan Richter van onderzoeksbureau Wakefield Research ‘weten ceo’s niet wat ze niet-weten’. Richter: ‘Onze resultaten wijzen erop dat executives te weinig tijd besteden om zich zien of hun pr-activiteiten bijdragen aan een betere reputatie.&;

Weersproken

De cijfers uit het onderzoek in New Jersey worden overigens wel weersproken door internationaal van Weber Shandwick dat vorige week naar buiten kwam.

Daaruit bleek dat 81% van de wereldwijd ondervraagde senior leidinggevenden betrokkenheid en zichtbaarheid van de CEO cruciaal voor de bedrijfsreputatie vindt.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie