(Column Luuk Ros) Meten en delen

Marketing verzakelijkt in hoog tempo. Bij acht op de tien deelnemers aan onze Grote Marketing Enquête is in de afgelopen twaalf maanden meer nadruk komen te liggen op de accountability van de marketingactiviteiten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘De blijvende nadruk op accountability heeft alles te maken met het blijvend beperkte inzicht dat men daar nu in heeft’, stelt Ruurd Hielkema van Trendbox,  dat ons hielp met de moeder aller . Hij heeft een punt, maar dat kan niet de intrinsieke drijfveer zijn. Conversiegedreven marketing wordt niet belangrijk, het ís belangrijk. Reclamebureautijgers die zich in het afgelopen jaar de blaren op de handen hebben getikt om elkaar via fora voor rotte vis uit te maken omdat het ene kamp vond dat slim converteren plaatsvindt op basis van psychologische inzichten en analytics, terwijl het andere kamp vond dat zulks alleen maar kan als dat op een onderscheidende, creatieve manier gebeurt: het maakt de marketeer geen moer uit zolang activiteiten maar resulteren in harde verkoopcijfers.

Persoonlijk vind ik het een zegen voor het vak en de marketingfunctie dat die nadruk op het effect van marketingactiviteiten zo’n belangrijke rol speelt. Het haalt marketingdirecteuren uit de hoek van de blije appels met een spending department vol getapte jongens en hippe meisjes.
Zuivere wiskunde wordt het nooit, dus in die zin is die kennelijk aanzwellende vraag om de jonge marketingalleskunner, de polymath, niet zo gek. De grootste succesfactoren om als marketeer te slagen blijven een goed ontwikkeld invoelend vermogen, zakelijk instinct en verbeeldingskracht. Maar rekenen zul je.

Misschien een goede manier om 2015 te starten: roep maandag 5 januari de hele marketing bijeen, leg alle cijfers op tafel, óók de vertrouwelijke – u bent onder elkaar – zeg waar het heen moet en blijf week in, week uit de meten, delen en analyseren. Met elkaar en juist met hen die daar ‘niet zoveel mee hebben’. Leer iedereen cijfers lezen. Meet alles door. Onderscheidende, creatieve ideeën die werken zijn goud waard en kun je eindeloos uitbouwen, maar conversie bepaalt en blijft bepalen. Daar kunnen de bureautijgers het mee doen.

Dit redactioneel commentaar verscheen in Tijdschrift voor Marketing 12 2014
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie