Consumentenbond tevreden: Verwarrend Vinkje verdwijnt

Campagne 'Weg met het Vinkje' levert beoogde resultaat.

Het blauwe Vinkje van de Stichting Ik Kies Bewust verdwijnt. De stichting heeft daarvoor aan Minister Schippers om het blauwe Vinkje af te schaffen.

Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, vindt het positief dat de Stichting Ik kies Bewust het Vinkje wil hervormen. Wel ziet de bond nog wel haken en ogen aan het advies aan de minister. &;In de verdere uitwerking vinden wij het van belang dat er niet, bij het toewerken naar productverbetering, een nieuw misleidend logo in het leven wordt geroepen. En we willen niet dat het streven naar internationale standaarden, wat op zich begrijpelijk is, nieuwe slappe normen voortbrengt. Onze zorgen daarover zullen wij aan minister Schippers overbrengen. Consumenten moeten de informatie kunnen begrijpen zodat zij er hun keuzes op kunnen baseren.’

Campagne

De Consumentenbond startte in maart dit jaar met de campagne ‘Weg met het Vinkje’. Met het Vinkje zouden consumenten in een oogopslag kunnen zien welk product een &;gezondere&; of &;bewuste&; keuze is, maar uit onderzoek van de Consumentenbond bleek dat het Vinkje is voor consumenten. Doel van de de campagne was dat fabrikanten stoppen met het Vinkje op verpakkingen en dat de overheid stopt met het ondersteunen van dit onduidelijke en misleidende logo.

Bart Combée: ‘Bijna 20.000 consumenten lieten op onze campagnesite weten dat ze de strijd tegen het Vinkje steunden en ook via social media kregen we veel bijval. Dankzij deze steun werd onze campagne in korte tijd een succes en lijkt het Vinkje op producten met veel suiker, verzadigd vet en zout verleden tijd.’

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie