Deze goede doelen zorgden in 2017 voor de meeste buzz op sociale media

Dit is de eerste aflevering in de serie 'Digital Buzz Winners'.

Aan het einde van het jaar ontwikkelen we een voorliefde voor lijstjes en aftellen. Maar ook voor terugkijken en successen vieren. Adfo Groep presenteert in samenwerking met OBI4wan-Buzzcapture de online successen van 2017 in tien verschillende branches. 

Deze editie: welke goede doelen zorgden dit jaar voor de meeste buzz op sociale media? 

De top-10 nonprofitorganisaties



De Top-3:

Over Natuurmonumenten verschenen veel berichten, met bovendien een positief sentiment. Dat kwam onder meer door de campagnes ‘Bescherm de kust!’ en ‘Kom op voor het landschap’. Om die reden een verdient het de eerste plek.

KWF Kankerbestrijding werd veel en positief besproken, onder meer als een van de initiatiefnemers van Rookvrije Generatie’-campagne.

Het Rode Kruis werd het vaakst genoemd op sociale media. Het dook 11.000 keer op. Vooral de campagne #cursusjegedaan werd een populaire hashtag. Ook blijkt dat het Rode Kruis het meest genoemd wordt door journalisten, in bijna 1.500 berichten .

Wat valt op?

●    Greenpeace scoort een 6e plaats. De organisatie krijgt veel lof, bijvoorbeeld voor de strijd tegen de walvisvangst.  Er is ook veel kritiek; veel mensen vinden de benadering van Greenpeace te agressief . 

●    Amnesty International wordt veel genoemd, maar het sentiment is niet goed. Vooral het theaterstuk 'Fuck the Police' over etnisch profileren gaat volgens veel mensen te ver.  Sinds september verschenen er bijna 300 negatieve berichten over Amnesty.  

●    WNF krijgt veel positieve berichten over de Earth Hour-actie, hoewel het aantal wel daalde, met 20% ten opzichte van 2016. WNF zal blij zijn dat de online berichten steeds meer ingaan op het overkoepelende campagnedoel, de bewustwording rondom klimaatverandering, en minder over het licht uitdoen zelf. 

 


Populaire campagnes

De ‘Rookvrije Generatie’-campagne van de Hartstichting, het Longfonds en het KWF is veelbesproken, met bijna 20.000 berichten. Steeds meer organisaties sluiten zich aan bij de beweging. Ruim 10 procent van de berichten is positief, hoewel er ook kritiek is. 

Ook ‘Dress Red Day’ van de Hartstichting ging vaak over de tong. Online verschenen er honderden posts met de hashtag #dressredday, goed voor een potentieel bereik van bijna elf miljoen.

 

Serious Request van 3FM en het Rode Kruis was mateloos populair, vooral door de ongeneeslijk zieke Tijn, die met zijn nagellakactie eigenhandig ruim 2,5 miljoen euro ophaalde. In meer dan 43 procent van de berichten over Serious Request werd Tijn genoemd. 

Ook bekend is ‘Run for KIKA’, voor het onderzoek naar kinderkanker. Er verschenen ruim tweeduizend berichten over met een totaal potentieel bereik van bijna vijf miljoen. Opvallend: 58 procent van de berichten is afkomstig van Instagram. Deelnemers aan de ‘Run for KIKA’ delen graag visuele bewijzen met hun volgers. 

BN'ers en goede doelen

Veel BN’ers verbinden hun naam aan een nonprofitorganisatie. Zo is bijvoorbeeld Marco Borsato al jarenlang ambassadeur van War Child en steunt Gerard Joling de Vriendenloterij. 

De campagne van het Rode Kruis met Penoza-actrice Monique Hendrickx en radiobekendheid Eric Corton was het populairst. Ze spelen een scène waarin iemand tijdens een ondervraging een hartaanval krijgt en wordt gereanimeerd met een AED.

 

Singer-songwriter Niels Geusebroek zet zich in voor de Dierenbescherming. Hij tweette een muzikale boodschap op 4 oktober, Werelddierendag, met een potentieel bereik van bijna twintigduizend.

Ook professionele sporters zetten zich in, zoals schaatser Sven Kramer voor Stichting Spieren voor Spieren en Olympisch zwemmer Maarten van der Weijden voor KWF. Van der Weijden overwon zelf kanker en liep mee tijdens de Samenloop voor Hoop om geld op te halen voor de stichting. Dit zien we ook sterk terug in de social data. 

Modeontwerper Bas Kosters ontwierp het Wereld Natuur Fonds 3.900 T-shirts om aandacht te vragen voor het beschermen van de tijgers . Het getal was symbolisch voor het aantal tijgers dat nog in het wild leeft.

De limited edition T-shirts werden gepromoot door verschillende BN’ers, onder wie topmodel Kim Feenstra en acteur Tygo Gernandt. Humberto Tan maakte de foto’s. Gezamenlijk hadden zij een bereik van ruim 18 miljoen views voor het WNF.

De Top 10 is gebaseerd op het social volume, (blogs, fora, Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest), het marketing / klantcontact website volume (Emerce, Frankwatching, Marketing Fuel, Marketingfacts, Nieuws Social, Customerfirst, Klantcontact, CommunicatieOnline, MarketingTribune, Adformatie, Tijdschrift voor Marketing, Communicatie, Fonk Online, Customertalk, Somention, Klantcontact.nl, Nederlands Medianieuws, MarketingOnline, Marketing Guys, DutchCowboys, Sprout, InSocial en Teleperformance) en het positieve sentiment van de berichten.
Bij het maken van de Top 10 zijn de volgende organisaties in het onderzoek opgenomen: Hartstichting, KWF Kankerbestrijding, War Child, Artsen zonder grenzen, Wereld Natuur Fonds, UNICEF, Rode Kruis Nederland, Cordaid, Plan Nederland, Natuurmonumenten, Kerk in Actie, Alpe d’Huzes, Stichting Ouderenfonds, Oxfam Novib, Amnesty International, Greenpeace, Terre des Hommes, CliniClowns, Dierenbescherming, Leger des Heils, Nierstichting, het Longfonds en KIKA Kinderenkankervrij.
 
Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie