Doet Coca Cola aan pink washing?

Homodemonstranten die in Sochi worden afgevoerd door veiligheidsmensen met het logo van sponsor Coca-Cola op hun pak. Hoe ‘warm’ is de nieuwe campagne Reasons to Believe van het frisdrankenconcern eigenlijk?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De nieuwe campagne van Coca Cola, &;Reasons to Believe&;, wil mensen inspireren om in een betere wereld te geloven door de positieve elementen van het leven te belichten. De campagne wil ons helpen herinneren dat tegenover alle negatieve omstandigheden waar we in het leven mee te maken hebben, er talloze positieve &;Reasons to Believe&; zijn. Ik moet zeggen dat ik er in eerste instantie ook een warm gevoel van kreeg. Zeker toen men als teken van liefde beelden van een homohuwelijk liet zien. Fijn dat ook een groot merk als Coca Cola dat aandurft. Zelfs toen ik hoorde dat  deze versie van de commercial niet in alle landen werd getoond. Ik had er begrip voor dat Coca Cola geen actiegroep is, en soms kiest voor zekerheid.

Intussen lijkt de campagne meer een ‘cover-up’ actie. Coca Cola is een van de grote sponsoren van de Olympische spelen in Sochi. Spelen in een land waar homoseksualiteit zwaar onder druk staat. Intussen verschijnen op internet de eerste beelden van homo’s met regenboogvlaggen die worden afgevoerd. Niet door politie, maar door olympische bewakers in pakken met Coca Cola-logo’s. En hoe reageert Coca Cola op deze acties? “As a Presenting Partner of the Sochi 2014 Olympic Torch Relay, our logo appears on all of the uniforms for the staff assigned by the Sochi Organizing Committee for the Olympic Games (SOCOG) to support the Torch Relay.” Ofwel, we hebben er als Coca Cola geen probleem mee dat mensen in pakken met ons embleem mensen met regenboogvlaggen oppakken. Intussen verschijnen op youtube waar de klassieke Coca Cola campagne is gecombineerd met beelden van arrestaties van homo’s in Rusland.

Het lijkt erop dat Coca Cola door heeft dat men online het merk in de gaten houdt. Bij de online actie, waar je je eigen tekst op een cola-blikje kan printen is het bijvoorbeeld niet (meer) mogelijk het woord ‘gay’ of ‘Sochi’ te gebruiken.

De vrolijke “Reasons to believe’ campagne lijkt een voorbeeld van ‘pink washing’ te zijn. Daar word-ik als homo minder vrolijk van. Als communicatieman ben ik benieuwd wat marketing-, PR en sponsorspecialisten deze grote merken zouden aanraden. Mijn eerste idee zou zijn:

Kijk elke keer goed of event en land wel passen bij je merk. Mensenrechten zijn belangrijker dan merkrechten.
En als je vervolgens ervoor toch kiest om te sponsoren, zorg dan dat de uitingen van je merk door de gesponsorde organisatie niet voor verkeerde doeleinden worden ingezet, zoals het arresteren van onschuldige mensen.
Denk in een vroeg stadium na over mogelijke scherpe reacties op je sponsorschap en zorg voor geloofwaardige reacties
Wees voorzichtig met social media acties, die kunnen actievoerders makkelijk overnemen.
En…. probeer je keuze niet te maskeren met een ‘feel good’ campagne want ‘pink’ washing werkt eerder tegen je.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie