Grand Prix voor deodorant Degree Inclusive doorbraak in inclusief design

Deodorant is zo alledaags in gebruik dat de meeste mensen er niet bij stilstaan dat dat niet voor iedereen geldt

Met Degree Inclusive ontwikkelde Unilever samen met Wunderman Thompson de meest inclusieve deodorant ter wereld. Tijdens het Cannes Lions International Festival of Creativity won het de Grand Prix in de categorie Innovatie.

Het lijkt zo gewoon: lekker sporten, na het douchen even sprayen of rollen met de deodorant en je voelt je weer fris om aan de slag te gaan. Voor miljoenen mensen op de wereld is het niet zo vanzelfsprekend. Zij zijn door een handicap niet in staat de roller of bus te grijpen en te gebruiken. En dus vermijden ze situaties waarin je kan gaan zweten of ze lossen het op met behulp van anderen. Maar uiteindelijk moet iedereen zelf in staat zijn deodorant te gebruiken. Zo werd het idee van een inclusieve deodorant geboren.

Wunderman Thompson Argentinië bedacht het idee en Unilever, al jaren klant bij Wunderman Thompson, omarmde het direct. Degree is een deodorant dat vooral in de Verenigde Staten bekend is, In Nederland kennen we het onder de merknaam Rexona. De samenwerking tussen Wunderman Thompson, Unilever en tal van ervaringsdeskundigen (mensen met een beperking) leverde uiteindelijk een product op met een uniek design. Te gebruiken door zowel mensen met een visuele als lichamelijke beperking.

Christina Mallon was een van de designers in het team. Zij is Head of Inclusive Design and Accessibility bij Wunderman Thompson. Mallon, die door verlamming haar armen niet kan gebruiken, was eerder betrokken bij de inclusieve kledinglijn Tommy Hilfiger Adaptive.  Het succes van Degree inclusive en Tommy Hilfiger Adaptive laat zien dat inclusief design (in vooral beauty-en care producten) bezig is aan een doorbraak.

‘Het gaat om kwaliteit van leven’, zegt Mallon. ‘Voor iedereen, ook voor mensen met een beperking. Terwijl de slimste mensen bezig zijn nog slimmere AR en VR-oplossingen te verzinnen en nog snellere computers te ontwikkelen, is het opmerkelijk dat tot voor kort niemand dacht aan zaken die er echt toe doen. Zoals de kwaliteit van het leven van mensen met een beperking. Ik ben opgelucht en trots dat we nu een begin hebben gemaakt van het ontwikkelen van producten die voor zovelen van ons levensveranderend zijn.’

Bas Korsten is als Global Chief Creative Officer Wunderman Thompson betrokken geweest bij de ontwikkeling van Degree Inclusive. ‘Het is heel bijzonder een Grand Prix te winnen. Dat het ook nog eens gebeurt samen met een vooruitstrevend bedrijf als Unilever in de categorie innovatie maakt het extra speciaal. Bij Wunderman Thompson houden we van ideeën die zitten op het snijvlak van technologie, creativiteit en menselijkheid. Degree Inclusive is daar een prachtig voorbeeld van. Wij hopen dat deze prijs ervoor zorgt dat merken en bureaus meer aandacht zullen schenken aan inclusief design. Want goed design zou altijd inclusief moeten zijn.’

 

Plaats als eerste een reactie