Freelancen is een gemiste kans

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Freelancen is booming. Vooral onder marketeers lijkt het los-vast bestaan bijzonder aantrekkelijk. Waarom is dat toch?
Veel marketeers die voor zichzelf begonnen zijn waren teleurgesteld geraakt. In hun werkgevers en zichzelf. Maar in wezen lost het freelancen niets op.

Niet iedereen maakt carrière. Daar kom je al snel achter als je een paar jaartjes werkt. Het blijkt een bijzonder type mensch dat op de loopbaanladder van de corporates omhoog snelt. Velen passen helemaal niet in dit zogenaamde high potential profiel.

Carrière maken vraagt veel van je. Met name een compromisloze identificatie met de doelen en managementnormen van het bedrijf waarvoor je werkt. Velen kunnen niet aan het beeld voldoen. Na een aanvankelijke dip, kiezen ze eieren voor hun geld. En beginnen gewoon lekker voor zichzelf. Opvallend genoeg is hun eerste opdrachtgever vaak het bedrijf dat ze net verlaten hebben?

Freelancen is een mooie manier om met een idee van vrijheid, toch deel te nemen aan het reguliere arbeidsproces. Iedereen blij.

Maar misschien is de grote populariteit van het freelancen een gemiste kans voor nieuwe generaties managers. En bedrijven. Want de aanvankelijke impuls van 'hier klopt iets niet' wordt uiteindelijk toegedekt met een sociaalwenselijke oplossing van het freelancen. Zonder dat wezenlijk gevolg gegeven is aan de oorzaak van de mistoestand.

Aan freelancers gaat een potentiële groep leiders verloren die vorm hadden kunnen geven aan een transitie van de manier waarop bedrijven worden gemanaged. Een met meer aandacht voor mensen en verantwoordelijk ondernemen bijvorbeeld.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie