Het huisstijlproces van Haarlemmermeer: goed voorbeeld van hoe het niet moet

De gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude en gemeente Haarlemmermeer gaan fuseren. En dan is er natuurlijk een nieuwe huisstijl nodig.

Of niet, want daar kun je over discussiëren. Maar goed, de nieuwe fusiegemeente heeft besloten om dat wél te doen.

In plaats van een bureau te selecteren volgens een ‘normale’ aanbestedingsprocedure en vervolgens een huisstijl te ontwikkelen, heeft Haarlemmermeer besloten het eens helemaal anders te doen.

'We hebben in de aanloop tien gespecialiseerde bureaus gevraagd om op basis van de gezamenlijke kenmerken en ambities van onze nieuwe gemeente een ontwerp te pitchen. Zes bureaus hebben die uitdaging aanvaard en een ontwerp ingediend. Hun inzendingen zijn eerst technisch en objectief op basis van gelijke criteria beoordeeld. Daar is een top drie uit gerold en die drie leggen we nu voor aan onze inwoners en ondernemers.' Aldus projectleider Rolf van de Haar van gemeente Haarlemmermeer. De burgers van Haarlemmermeer mogen dus stemmen op één van drie voorgestelde concepten.

Ik ben ongelofelijk benieuwd welke 10 bureaus gevraagd zijn, welke 6 bureaus meegedaan hebben en welke 3 bureaus uiteindelijk meedingen naar de hoofdprijs: het doorontwikkelen van de huisstijl van Haarlemmermeer. Tenminste, ik neem aan dat dat de prijs is.

Ik ben ook benieuwd of de gemeente voor die 6 concepten heeft betaald (ik vrees het ergste…). En ik ben benieuwd wat de ‘gelijke criteria’ zijn op basis waarvan deze drie voorstellen geselecteerd zijn.

Ik ben sowieso heel benieuwd naar de gehele briefing. Volgens Haarlemmermeer hebben ‘de drie finalisten allemaal de opdracht om de kernen, kenmerken en/of de veelzijdigheid van Haarlemmermeer in beeld te vatten, goed vertaald.’ Bij concept a en b zie ik dat nog wel terug, maar bij c zit het er gewoon niet in. Je zou ook verwachten dat de gemeente een mening had over het gebruik van het woord ‘gemeente’ in het logo. Concept a gebruikt Gemeente met een hoofdletter, concept b doet het zonder en bij concept c komt die aanduiding helemaal niet terug. Voor gemeente Haarlem was heel recent het ontbreken van het woord ‘gemeente’ mede aanleiding om haar logo en huisstijl te restylen.

Ik zou ook wel willen weten hoe gemeente Haarlemmermeer deze aanbestedingsprocedure heeft ingericht. Volgens een ambtenaar op Facebook is ‘de bureauselectie geheel gedaan volgens de geldende aanbestedingsregels.’ Maar hoe dan? Hebben de 3 bureaus voor de gehele ontwikkeling en implementatie alvast een offerte neergelegd en is er een vergelijk mogelijk tussen de bureaus op dat punt? Dat lijkt me bijzonder sterk. Dat vraagt nogal wat van de briefing en de voorbereiding van dit hele traject. En dan nog kun je daar in dit stadium heel lastig een betrouwbare calculatie op loslaten.  

Ik had heel graag een artikel willen schrijven met een antwoord op al die vragen die ik hierboven stel. Ik heb ze voorgelegd aan de gemeente. Via Facebook en via email. De kanalen die de gemeente zelf voorstelt te gebruiken. En zelfs via LinkedIn. Maar tot nog toe zonder ook maar één reactie. Een ontvangstbevestiging, dat is alles.

Wat me stoort is dat gemeente Haarlemmermeer en de deelnemende bureaus de creatieve sector een bijzonder slechte dienst bewijzen. Van een overheidsinstantie mag je verwachten dat ze optreedt als een professioneel opdrachtgever. De creatieve industrie is nota bene volgens diezelfde overheid een van de Nederlandse topsectoren. Een professioneel opdrachtgever vraagt niet aan 10 bureaus om een creatief voorstel te pitchen. Laat staan dat ze vervolgens het publiek laat beslissen wat het beste voorstel is. Het gaat hier om de keuze voor een belangrijk strategisch instrument voor een organisatie. Huisstijl is niet, zoals de gemeente uit monde van haar projectleider beweert ‘voor een belangrijk deel een kwestie van smaak’.

En dan de 6 deelnemende bureaus, zij moesten zich schamen. Zolang er bureaus zijn die zich lenen voor dit soort praktijken blijven pitches aan de orde van de dag.

Maar wat nog veel belangrijker is: serieuze en gespecialiseerde bureaus stellen voor dit type project een traject voor van oriëntatie en onderzoek, strategie en concept. Zij kijken naar alle facetten van zo’n huisstijl en komen met een weloverwogen resultaat dat op zijn minst communicatief, bedrijfskundig en praktisch verantwoord is. De deelnemende bureaus zijn daar allemaal overheen gestapt en zeggen feitelijk: het is maar vorm. Ja ammehoela.

Zolang bureaus meegaan in dit soort onzin houden zij slecht opdrachtgeverschap in stand. En zolang opdrachtgevers dit soort pitches blijven organiseren zullen ze nauwelijks profiteren van de toegevoegde waarde die de creatieve industrie te bieden heeft. Maar goed, dan verdienen ze beide ook niet beter…

--- 
Aanvulling 20 februari 2018, 15:40 uur. 
De reactie op mijn vragen aan de gemeente komt net binnen en luidt alsvolgt: 

'Wij danken u voor uw bericht. De informatie die voorhanden is hebben wij gepubliceerd via de link https://haarlemmermeergemeente.nl/nieuws/we-gaan-samen-verder-een-nieuwe-jas en is reeds in uw bezit. Zoals mede is overeengekomen met de deelnemende bureaus, geven wij lopende de procedure geen nadere en/of bedrijfsgevoelige informatie aan derden. U als collega van de in competitie zijnde vakgenoten zal dit zeker weten te respecteren.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie