Het merk Koninklijk Huis

Vandaag is onze Koningin jarig. Fijne aanleiding voor de media om weer eens uitgebreid te verhalen over ons Koninklijk Huis. Wie denkt iets nieuws te kunnen horen, komt bedrogen uit. Alle bekende verhaallijnen worden gedisciplineerd herkauwt. Hoe komt dat toch? Zijn journalisten te lui om een eigen verhaal te maken? Of zit er regie achter en is Beatrix gewoon een geweldige brandmanager?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Je kunt geen documentaire over het Koninklijk Huis zien, of dezelfde afgezaagde verhalen worden weer verteld. Tot en met de altijd precies dezelfde TV-fragmenten. Er moeten bijvoorbeeld duizenden uren beeldmateriaal zijn van defilés op Soestdijk. Maar nooit zie je iets anders dan dezelfde paar minuten met nietszeggende plaatjes.

Uitzondering is 'royalty watcher' van onder andere De Groene Amsterdammer, René Zwaap. Hij komt al jaren geregeld met nieuws naar buiten over het Koninklijk Huis. Vooral over Bernhard wist hij verhalen te vertellen die we nog niet kenden. En in 2002 wist hij al te melden dat Mabel een relatie met Bruinsma had gehad.

Maar steeds opnieuw wordt René Zwaap niet geloofd door het heersende journaille en als nar terzijde geschoven; ondanks dat hij achteraf wel degelijk veel gelijk heeft. Maar ook vanochtend weer op radio 1 werd hij op een cynisch toontje bestempeld als "de niet als de meest betrouwbare journalist van Nederland bekendstaande René Zwaap".

Wat is het waardoor er zo'n consequent en consistent beeld wordt weergegeven van Het Koninklijk Huis dat alleen als het echt niet meer anders kan, een tikje wordt bijgesteld?

Is het luiheid van journalisten of knap stukje brand management van onze majesteit?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie