Hoe creatieven gebruik maken van gezichtsherkenning

Advertising draait om emotie. Facial recognition helpt bij het herkennen hiervan.

Facial recognition is software die op een met de camera geschoten beeld vele punten analyseert om gezichtsuitdrukkingen te lezen: waar iemand naar kijkt, of hij lacht of verbaasd is. Daarnaast kan de software de leeftijd van een persoon &;zien&;, het geslacht en (als de software gekoppeld is aan een database) ook wie de persoon in kwestie is.

 

Technologie als fundament voor creativieit
Gezichtsherkenning is voor een partij als Facebook enorm interessant. Als Facebook weet wie er op de foto staat, heeft het een schat aan metadata voor adverteerders. Facebook en Google houden zich hiermee bezig, maar voorlopig is het in Europa vanuit privacy-oogpunt verboden.

De technlogie die Google gebruikt voor Photos is voor developers als aparte dienst beschikbaar onder de naam Google Cloud Vision. Apple kocht facial recognition start-up Emotient, Intel lanceerde de Intel RealSense camera en Microsoft Project Oxford herkent leeftijd en emoties. Met al deze toegankelijke platforms ligt er een prima fundament voor creatieve communicatie. Let&;s go!

 

 

Het gezicht als middelpunt
Snapchat is de selfie-machine bij uitstek; de content bestaat vrijwel compleet uit gezichten. Snapchat heeft een feature genaamd &;Lenses&; die via facial recognition een digitale laag over je gezicht plot. Dit is enorm populair, dus dat adverteerders sponsored &;lenses&; konden gaan inzetten, kon niet uitblijven.

 

Baidu, de Chinese Google, doet er nog een schepje boven op en ontwikkelt een soort digitale maskers met de app FaceYou. Zie je dat typetje uit die commercial al tot leven komen?

 

Naast het het plotten van een digitale laag over een gezicht, kan facial recognition ook het hele gezicht digitaliseren. FutureSelf is een bekende campagne van Publicis voor Orange, dat het 20-jarige bestaan viert door naar de komende 20 jaar te kijken. Via zijn webcam kan de bezoeker zijn gezicht digitaal transformeren tot het gezicht dat hij heeft in 2034. FutureSelf geeft vanuit de toekomst vervolgens antwoord op zijn vragen.

 

- Case study

De bekroonde campagne &;All eyes on the S4&; van het Duitse bureau Heimat toont dat facial recognition goed werkt om te zien waar iemand naar kijkt. De Samsung S4 heeft een feature die herkent waar de gebruiker naar kijkt. Dat hebben ze uit vergroot in deze campagne met een hilarische stare down.

 

Dit briljante Engelse interactieve billboard verandert zijn content, afhankelijk van het aantal passanten dat er naar kijkt. De campagneboodschap is dat mensen niet weg moeten kijken van huiselijk geweld. Des te meer voorbijgangers naar het interactieve billboard kijken, des te meer wonden verdwijnen van het gezicht van de vrouw.

 

De juiste doelgroep vinden
Wij zijn altijd op zoek naar de heilige graal om de juiste doelgroep te bereiken. Online komen we een heel eind met cookies en sociale data, maar met facial recognition kunnen we nu ook outdoor nog beter targeten op een specifieke doelgroep. Een goed voorbeeld is deze interactieve outdoor-ad die herkent of er een man of vrouw voor hem staat. Biermerk Astra past zijn boodschap en content daarop aan.  

 

Facial recognition kan naast het geslacht ook daadwerkelijk de persoon zelf herkennen. Mastercard gebruikt dit als beveiligingsverificatie zodat mensen kunnen betalen met een selfie.

Een leuk gebbetje, maar gelukkig bedacht JWT Beijing in 2013 een toepassing die meer waarde heeft. In China werden 20.000 kinderen per jaar gekidnapt en als slaven verkocht. Hoe vind je een kind terug in een land met 1,4 miljard inwoners? Via een app kon men dakloze kinderen fotograferen en via facial recognition werd een match gemaakt met een database van vermiste kinderen.

 

We blijven in de kinderhoek, want Y&R Moskou ontwikkelde vorige jaar de in Cannes bekroonde campagne &;Twin Souls&;. De insight is dat 31% van de geadopteerde weeskinderen wordt teruggebracht naar het weeshuis. Een belangrijke reden is dat er geen uiterlijke gelijkenis is met de adoptie ouders. De wezen voelen zich daardoor niet thuis en aarden niet. Dankzij facial recognition kunnen ouders, voordat ze het adoptieproces in gaan, kinderen vinden die op hun lijken.

 

Op dit moment zijn er al media-exploitanten die facial recognition inzetten om informatie te verzamelen over de impact van hun outdoor-ads. AdMobilize heeft een dienst die van elk persoon die voor de ad staat het geslacht, leeftijd en kijktijd registreert.

In Amerika integreren bedrijven als Intel, Bulzi en SITO facial recognition in narrowcasting, om zo relevante advertenties te tonen. Stel je voor dat we straks ook op straat voorbijgangers op hun Facebook-accounts kunnen retargeten met ads. Dat zal vanuit privacy-oogpunt lastig zijn, maar ik twijfel er niet aan dat het er ooit van gaat komen.

Emoties blootleggen voor je boodschap

Een reclameboodschap is vaak doordrenkt met emoties. Met facial recognition kunnen we die emoties blootleggen en gebruiken in ons campagne-construct.

Online casino Casuma heeft de propositie dat zij de oplossing bieden tegen verveling. Dit vergroten ze uit in een campagne waarin ze die verveling letterlijk elimineren. En wel door met behulp van facial recognition de verveling te herkennen bij mensen in een taxi in Oslo. Afhankelijk van hoe lang de verveling duurt, krijgen ze korting op hun taxibon.

 

In Spanje is sterk bezuinigd op cultuur. Belastingen gingen omhoog, kaartjes werden duurder en het publiek bleef weg. Een theater bedacht een innovatieve manier om meer tickets te verkopen en liet bezoekers alleen betalen voor de momenten waarop ze echt gelachen hadden. Een slimme campagne van McCann, vonden ze ook in Cannes.

 

Listerine vindt dat de wereld er beter uitziet als er gelachen wordt. Blinde mensen zien nooit of iemand naar ze lacht. Listerine ontwikkelde een app die trilt als mensen voor de camera lachen. Een blinde kan zijn camera richten op de mensen voor zich en voelt eindelijk of iemand naar hem lacht.

 

 

Emotie unlockt product of content
Het blootleggen van emoties wordt ook gebruikt om een bepaalde service of product te unlocken. Ola ontwikkelde al in 2010 een vendingmachine waar je een ijsje kon kopen door een glimlach te laten zien. En Douwe Egberts gaf gratis koffie aan mensen die gaapten.

Bij Kaliber hebben we samen met Ok Go een installatie ontwikkeld voor Intel die onder andere werd ingezet op Bright Day. Bezoekers konden met een mooie glimlach gratis naar binnen.

Een ander tof voorbeeld is een project van Hyper Island, genaamd &;Rijks Emotions&;. De applicatie matcht emoties op foto&;s met werken in het Rijksmuseum. Op deze manier ontdek je het schilderij dat bij jou past.

 

Een schilderij is natuurlijk een leuke match, maar wat dacht je van een Bentley? Het automerk ontwikkelde &;Inspirator&;. Dit is een app die tijdens het kijken naar een interactieve film met facial recognition emoties leest en daar de bij passende Bentayga SUV bij vindt. Geen idee waarom die ene SUV bij mij past, maar het idee is verfrissend.

 

Een mooi voorbeeld van eigen bodem is het prototype van het ADCN-boek 2015, dat ontwikkeld is door Thijs Bierstekker. Het idee is gebaseerd op het gezegde: &;Don&;t judge a book by it&;s cover&;. Om de ADCN-cases te kunnen beoordelen is een neutrale blik strikt noodzakelijk en het boek opent dan ook alleen als dit het geval is.

 

 

Gemoedstoestand als duiding
Met facial recognition peilen we iemands houding of stemming. TEDx Amsterdam peilde tijdens de 2014-editie de stemming van het publiek met facial recognition.

Maar we kunnen dit ook perfect gebruiken om campagnes te testen. Affectiva is een bedrijf die dit al doet tijdens het bekijken van video&;s van merken als Unilever en Mars. Ook in Hollywood hebben ze facial recognition ontdekt. Lightwave heeft de emoties tijdens het kijken van Golden Globe winnaar &;The Revenant&; vastgelegd. Deze data kunnen als input dienen voor filmmakers om hun verhaal en kijkerservaring te tweaken.

 

De technologie wordt steeds beter en is door de vele verschillende platforms enorm toegankelijk. Ik denk dat we in de toekomst nog vele campagnes gaan zien waarin facial recognition het fundament is. Ik hoop dat deze voorbeelden genoeg inspiratie geven om er zelf mee aan de slag te gaan.

 

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie