Internationaal congres viert de kracht van design

‘What Design Can Do is de ideale gelegenheid om te zien waar design en designers toe in staat zijn’ aldus Richard van der Laken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Van der Laken is iniatiefnemer van , het designcongres dat op 8 en 9 mei voor de vierde keer plaatsvindt. Het evenement onderzoekt naar eigen zeggen de kracht van design als factor voor maatschappelijke vernieuwing. Het bestaat uit een tweedaagse conferentie in de Stadsschouwburg in Amsterdam, een dagelijks blog, een filmfestival en een randprogrammering zoals workshops, discussies en interviews.

What Design Can Do is in 2011 gestart door een groep ontwerpers uit verschillende disciplines. Door visies en best practices te tonen, door discussies aan te zwengelen en een uitwisseling tussen disciplines te faciliteren wil What Design Can Do het publiek laten ontdekken waar design toe in staat is. Tegelijk doet What Design Can Do een appél op ontwerpers om hun verantwoordelijkheid te nemen en in hun werk de maatschappelijke component in het oog te houden. 

Een paar vragen aan oprichter Richard van der Laken:

In tegenstelling tot de vorige jaren kon ik niet direct het centrale thema vinden. Wat is het thema dit jaar?

Bij de vorige edities van What Design Can Do! hadden we een overkoepelend thema, respectievelijk ‘Access’ en ‘Connect’. Zo’n thema is prettig omdat het houvast geeft, maar het is ook een keurslijf gebleken. Bij de derde editie hebben we verschillende thema’s naast elkaar gehanteerd. Dat werkte beter. We gaan verder op de weg die we ingezet hebben. We kiezen voor een indeling rond thema’s die al langere tijd de actualiteit domineren. Dit jaar leggen we de nadruk op WDCD voor ‘Learning’, voor ‘Economy’, voor ‘Nature’ en voor ‘Storytelling’. Een benadering van deze thema’s vanuit verschillende disciplines en verschillende culturele en maatschappelijke achtergronden zal nieuwe inzichten opleveren. 


Foto: Willy Wong - NYC 50-millionth visitor (Willie Davis/NYC & Company)

Het belooft een sterk programma te worden. En er staan grote namen op het podium. Naar welke sprekers ben je zelf het meest benieuwd? 

Paul Smith
Uiteraard zie ik uit naar het gehele programma, maar als je me vraagt om een keuze te maken, dan kies ik voor Paul Smith. In onze ‘editorial age’ laten mensen zich in toenemende mate leiden door verhalen. Verhalen waarmee zij zich kunnen identificeren en die vorm geven aan hun levens. In marketing en reclame draait het bijvoorbeeld steeds meer om het vertellen van het goede verhaal. Branding is hoe langer hoe meer storytelling. Een absolute meester op dit vlak is Paul Smith, de man die mannenmode een impuls gaf met nieuwe variaties binnen de beperkte mogelijkheden voor mannenkleding. Al meer dan veertig jaar voert hij consequent en eigenhandig de regie over zijn merk. Smith is zich altijd blijven bemoeien met elk detail van het merk, van de collecties tot de inrichting van elke nieuwe winkel. Door die persoonlijke betrokkenheid van de oprichter behoudt het verhaal van het merk Paul Smith zijn oorspronkelijkheid. 

Michael Bierut
Ik kijk ook uit naar ontwerper, designcriticus en docent Michael Bierut. Bierut is partner van het beroemde designbureau en medeoprichter van het vooraanstaande . Als de ontwerper achter marketingstrategieën voor zowel de als kent Bierut als geen ander de vertelkracht van design.

Willy Wong
Ik ben ook nieuwsgierig naar ontwerper Willy Wong, chief creative officer van , de officiële marketing & toerisme organisatie van New York. Wong is tevens adviseur van de conferentie en zal onder meer spreken over de interactieve projecten waarmee de stad aantrekkelijk wordt gemaakt voor bezoekers en bewoners.

Dit zijn drie hele bekende namen, maar ik denk dat de kracht van het evenement vooral zit in al die verschillende perspectieven die we laten zien van creatieve professionals vanuit verschillende disciplines en achtergronden. Dat is enorm inspirerend.


Foto: Michael Bierut - Walk NYC

WDCD leek in het verleden een congres van en voor ontwerpers. Op WDCD-site is lezen dat jullie reiken naar andere professionals die te maken hebben met design en het oplossend vermogen van design en designers. Waarom is het congres interessant voor marketeers en communicatieprofessionals?

In de ideale wereld zou een ontwerper natuurlijk moeten weten wat design allemaal vermag. Onze missie is daarom ook juist om professionals uit andere sectoren, bedrijven en overheden te laten zien waar design voor hen het verschil kan maken. WDCD geeft jou als ondernemer, marketeer, PR manager, strateeg of communicatiemedewerker inzicht in fenomenen als &;design thinking&;, de creatieve economie en trends die zich nu voordoen (bedrijven als IKEA of Nike zijn trouwe bezoekers van WDCD).

Naast die nieuwe inzichten is WDCD de ideale gelegenheid om sleutelfiguren uit de internationale creatieve industrie te ontmoeten en nieuwe partnerships te sluiten. We hopen dat er zo verbindingen tot stand worden gebracht die misschien van tevoren niet voor de hand lagen. Maar buiten dat zijn het simpelweg twee buitengewoon inspirerende dagen waar je energie van krijgt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie