iPad, het begin van een nieuw tijdperk?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is zover, sinds 1 april is die eindelijk op de markt: de iPad. Een happy few Nederlandse innovators heeft ‘m al weten te bemachtigen. De rest moet het tot dit najaar (wanneer de iPad waarschijnlijk in Nederland uitkomt) nog even doen met de recensies en tweedehands info.
Maar wat gaat deze grootschalige introductie van de tablet nu betekenen voor de uitgeversmarkt? Welke mogelijkheden maakt het vrij voor de manier waarop bladen worden vormgegeven, de manier van schrijven en de manier waarop wordt geadverteerd? Hier een overzicht.

Grafisch
De vorm waarop magazines en kranten tot de lezer komen zal nooit meer hetzelfde zijn. Een magazine is niet meer een platte weergave van tekst, aangekleed met wat beeld en (typo)grafische elementen. Achter een magazine gaat een wereld van audio, video en interactiviteit schuil. Dat geld niet alleen voor magazines die worden uitgegeven voor de iPad. Ook de print-bladen zullen hierin mee moeten (later meer hierover). Wat betreft de vormgeving voor de tablets: een magazine wordt meer dan ooit een beleving. Veel gebruik van beeld en animatie. Vooral dat laatste zorgt ervoor dat de visuele beleving van een magazine veel intenser wordt. Dit geeft ook de adverteerders de kans om met veel meer impact te adverteren.
Tekstblokken hoeven niet direct in de interface geplaatst te worden, maar kunnen worden verscholen achter een button. Zodoende kun je veel meer gebruik maken van aansprekend beeldmateriaal om de aandacht voor een artikel te trekken. De tekstblokken zijn vaak veel minder verspreid over de pagina’s, dat hoeft ook niet, omdat je nu naar benden kunt schrijven. De lezer scrolt gewoon al lezend mee.

from on .

Ook al heb je nog geen iPad, je kunt toch al wat proeven van de ervaring. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit magazine van National Geographic. Moet je wel even een account aan maken.
http://www.zinio.com/delivery/login.jsp?of=500204103&bd=1&_requestid=337157&_requestid=337157

Nu de iPad op de markt is, kunnen we eindelijk zien hoe dit alles er dan daadwerkelijk uit gaat zien, maar ook is goed te zien waar de uitgevers nog moeite mee hebben. De samenhang tussen de verschillende weergaves van een de iPad (standard of landscape) bijvoorbeeld. De weergaves zouden dusdanig ingevuld moeten worden, dat zij optimaal gebruik maken van de functionele voordelen. Bijvoorbeeld: beter leesbare content in de standaard weergave en een landscape weergave die met name is ingericht op de rich-media toepassingen. Nu zie je nog dat in veel gevallen een magazine met name is ingericht op een specifieke weergave. Dit is ook goed terug te zien in dit filmpje.

from on .

Apps
Een belangrijke toevoeging van de iPad ten opzichte van bijvoorbeeld de web-based magazines, zijn de apps. De meeste apps zijn ingericht om de lees-ervaring nog intenser te maken en uit te rusten met nog meer functies. Voorbeelden hiervan zijn Sanoma’s preview voor Autoweek, en de app van The Wallstreet Journal.
http://www.apple.com/ipad/apps-for-ipad/
http://www.sanomadigital.nl/en-web-Nieuws-iPad_apps.php

Maar ook komen er verschillende partijen met apps waarbij je bijvoorbeeld je boeken op een alternatieven manier kunt beheren en kopen of in andere reader kunt weergeven. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld de apps van Amazon en Barnes & Noble.
Daarnaast zorgt het grote scherm van de iPad voor nieuwe app-mogelijkheden. Zo is het bekijken van video en het spelen van games veel beter. De racegame Asphalt 5 zal de nodige verslaving tot gevolg hebben ben ik bang.
http://www.apple.com/ipad/apps-for-ipad/

Papier voorbij?
Betekent dit nu dan definitief het einde voor de papieren krant en magazine. Nee, er moet wel wat gaan veranderen, zoveel is duidelijk. Maar, al was het alleen voor de nostalgische waarde of het feit dat je de iPad niet in bad kan lezen waar Jan Mulder in DWDD op duidde, papier verdwijnt de komende tijd nog niet. Al zal het wel verder inkrimpen. Voorlopig moet de iPad zijn succes nog bewijzen en meer dan alleen de innovators bereiken. Pas als de iPad (of andere handhelds) een algemeen geaccepteerd product is en de waarde wordt erkend door bredere groep mensen dan nu het geval is, zullen zij kunnen uitgroeien tot een reële bedreiging voor de printmedia.
Feit is wel dat de iPad standaards verlegt. Het verwent het publiek. Een magazine moet meer dan een magazine zijn. Mensen gaan interactiviteit verwachten, additionele content zoals video en muziek. Met name het gebruik van QR-codes gaat een belangrijke rol krijgen in het (print)magazine van de toekomst. Het gebruik van QR is goedkope manier om de interactiviteit van internet in printmedia te fuseren. Ook voor adverteerders is dit een manier om direct invulling te geven aan hun call-to-action en meer inzicht te krijgen in de actieve respons. Hieronder een voorbeeld van hoe QR gebruikt kan worden in printmedia.

Rol van de uitgever
Met de opmars van e-books gaat de rol van een uitgever drastisch veranderen. Nu veel barrières van het uitgeven wegvallen kan iedereen zelf een magazine in de lucht brengen. Dat schept een enorme overvloed in deze markt. De rol van de uitgever zal veel meer gaan lijken op die van een marketeer. Het wordt veel belangrijker hoe je een boek in de markt zet, dan het hele vervaardigingproces daarvoor. Ook heb je te maken met nieuwe regels, grafische richtlijnen en kansen die benut moeten worden. Hierin is de rol van de uitgever er een die vooral leidend is. Hij moet functioneren als gids.
lees meer over de rol van de uitgever op het bedrijfsblog van Eburon-uitgever Wiebe de Jager (http://www.eburon.nl/uitgever_2_0).

Wat gaat de iPad betekenen voor de manier waarop wij lezen en informatie tot ons nemen, wat maakt het voor mogelijkheden vrij op de advertentiemarkt, wie worden de grootste concurrenten? Weet jij het? Plaats dit dan in een reactie.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie