Mark Peerdeman (Service2Media): 'Mobiele app als centraal toegangspunt voor de digitale wereld' [Visie Mobile 2014]

In de laatste maand van het jaar laat MobileMarketing.nl diverse specialisten aan het woord over hun mobile marketing verwachtingen voor 2014

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het mobieltje heeft zich in enkele jaren ontwikkeld van een handige gereedschapskist in zakformaat met taakgerichte apps tot de persoonlijke, centrale hub in je digitale leven. Deze centrale rol wordt steeds intelligenter en vanzelfsprekender. Was het in het verleden nog zo dat je zelf op zoek moest gaan naar informatie als je iets wilde weten, tegenwoordig doen steeds meer slimme apps hun best informatie op maat, persoonlijk en op het juiste moment aan te leveren. Apps realiseren deze functionaliteit met toepassing van technieken zoals pushberichten, cloudkoppelingen en big data. Niet voor niets dus, dat juist deze technieken het afgelopen jaar op flink wat belangstelling konden rekenen.

Zo ontwikkelde push messaging zich in zeer korte tijd van een hype (‘ontvang een kortingsbon voor een hamburger via een notificatie!’) tot een vlijmscherp, direct en efficiënt middel om mensen persoonlijk te benaderen met zaken die er toe doen. Relevante informatie zoals gatewijzigingen, reis- en agenda-informatie, veilingresultaten en banksaldo’s, toepassingen die zonder geavanceerde backend en databasetechnologie onmogelijk zouden zijn, zal je in de komende tijd precies op het juiste moment op je mobiel in beeld zien verschijnen. Push groeide het afgelopen jaar uit van een relatief dom notificatiesysteem tot een ideaal marketinginstrument met een zeer groot bereik en gedetailleerde segmentatiemogelijkheden.

Echte Wereld
Naast zijn rol als digitale hub krijgt je mobiele apparaat ook steeds meer koppelingen met de echte wereld. Fabrikanten bouwen hun telefoons vol met allerlei sensoren die ook steeds slimmer ingezet worden. De recente introductie van de Bluetooth LE functies in de nieuwste mobieltjes is hiervan een goed voorbeeld. Bluetooth bakens zullen worden ingezet om apps op een handige manier locatiebewust te maken en om een betere indoor navigatie te kunnen bieden dan dat met GPS mogelijk is. Komend jaar zal je zien dat op dit gebied veel geëxperimenteerd wordt en dat ook hier een aantal relevante toepassingen boven komt drijven. De grens tussen nuttig en ongewenst is hier net zoals bij push messaging heel smal; taak van de marketeers om hier in de komende tijd de geschikte balans te vinden, alleen dan zullen deze technieken succesvol zijn.

Maar apps zullen ook een actievere rol gaan spelen in het besturen van echte wereld zaken. Afstandsbedieningen voor televisie, set top box, videorecorder, verlichting in huis en verwarming, via het internet of ook via Bluetooth LE. Ook de vormfactoren zullen langzamerhand gaan veranderen richting de bekende slimme brillen, horloges en andere ‘wearable devices’ die veel nieuwe interessante gebruiksmogelijkheden op kunnen leveren.

Fragmentatie
Bij al deze mooie innovaties is het bereik van de app een cruciale factor voor succes. Innovaties komen vaak in eerste instantie beschikbaar op een enkel mobiel besturingssysteem, slim gebruikt door Apple, Google en Microsoft ter differentiatie in de harde strijd om marktaandeel. De markt is gefragmenteerd.

Hierdoor kunnen app ontwikkelaars nieuwe technieken pas zinvol inzetten als ze voor het merendeel van deze mobiele besturingssystemen beschikbaar zijn. Bedrijven willen hun diensten immers aan ál hun klanten aanbieden en niet alleen aan die groep die toevallig het juiste mobieltje heeft. De nieuwe generieke applicatie ontwikkelomgevingen (MADP’s – Mobile Application Development Platforms) zijn in opkomst. Deze ondersteunen het bouwen van apps voor meerdere mobiele besturingssystemen vanuit één enkele broncode, waardoor ze fragmentatie handig beteugelen en nieuwe technieken generiek beschikbaar maken. Innovaties kunnen hierdoor sneller beschikbaar komen voor het grote publiek.

Conclusie
De mobiele app heeft zich ontpopt als centraal toegangspunt voor de digitale wereld en wordt zich tegelijkertijd steeds verder bewust van de wereld om zich heen. Dit wordt mogelijk door ontwikkelingen in de informatietechnologie maar ook door innovatie en ontwikkeling in concrete koppelingen met de échte wereld door middel van sensoren. Push technologie heeft een succesvolle sprong gemaakt naar een krachtig gereedschap voor de marketeer en nieuwe Bluetooth LE technieken maken koppelingen met externe apparaten efficiënt en eenvoudig. Ontwikkelplatformen spelen een belangrijke rol bij het beschikbaar maken van deze innovaties voor het grote publiek.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie