‘Marketing- en pr-medewerkers massaal op zoek naar andere baan’

1 op de 6 is actief op zoek, meer dan de helft latent – en houdt de arbeidsmarkt goed in de gaten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit de jongste cijfers van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group. Dat onderzoek loopt nu twaalf jaar. Deze week zijn de cijfers over de eerste zes maanden van 2014 toegevoegd.

Mensen die nu een baan hebben in de marketing, communicatie, pr en reclame zijn massaal en actief op zoek naar ander werk. Binnen deze beroepsgroepen is één op de zes actief op zoek naar een nieuwe baan, meer dan de helft is latent op zoek en houdt de arbeidsmarkt goed in de gaten. In de hele (werkende) beroepsbevolking zegt slechts één op de twaalf werknemers op zoek te zijn naar een andere baan.

Wat zijn voor u de belangrijkste redenen om niet te kiezen voor een werkgever?, was een van de vragen in het onderzoek. De antwoorden die het vaakst werden gegeven: ‘Lange reistijd’ (47%), ‘Salaris (minder dan marktconform)’ (43%) en ‘Geen goed gevoel bij de werksfeer/bedrijfscultuur’ (41%). (Meer dan een antwoord mogelijk.)

Andere vraag: Wat zijn voor u de belangrijkste aspecten bij de keuze voor een werkgever? ‘Goed salaris’ (50%). ‘Vast contract’ (42%). Werksfeer’ (40%).

De verschillen met andere functies en beroepen zijn enorm. In de techniek, de ict, de bouw en HR is bijna niemand actief op zoek naar een andere baan. De hoge cijfers binnen marketing, communicatie, pr en reclame hangen vermoedelijk samen met de grote conjunctuurgevoeligheid van deze branches, denkt Intelligence Group.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie