Menzis, Ikea, Eyewish en Aegon kiezen alle vier voor thema 'aandacht'

Het wemelt ineens van de campagnes met het thema ‘aandacht’.

Het gebeurt vaker dat reclamecampagnes op elkaar lijken. Maar nu wemelt het werkelijk van de campagnes met het thema ‘aandacht’. ‘Bij Eyewish geven we graag wat extra aandacht aan onze klanten. Eyewish, meer oog voor jou’. Menzis: ‘Aandacht, als er iets in de zorg belangrijk is, dan is dat het wel. Menzis, elk mens is er één’. ‘Aegon biedt een financieel aandachtsgesprek, ‘Aegon, aandacht voor je toekomst’. En designers van Ikea gaat bij mensen kijken wat ze echt nodig hebben. ‘Ikea, aandacht maakt alles mooier’. Hebben de makers soms zitten slapen? Had men had tijdens het plannen van de Krokusvakantie geen vijf seconden kunnen googelen of hun creatieve vondst wel uniek was?

Best gek want reclamemakers leven van originaliteit en daarmee wordt niet gemarchandeerd. Iets gemaakt hebben wat al blijkt te bestaan, is het ergste wat je kan overkomen. Als er ook maar het geringste vermoeden van is, gaan de ideeën –al zit er een maand werk in- onverbiddelijk de prullenbak in.

Dat er toch gelijkende campagnes voorkomen, heeft veel te maken met de tijdsgeest. Is de Zeitgeist losbandig, dan maken we flowerpowerreclame. In het ik-tijdperk wordt het materialistisch en individualistisch. En in tijden waarin mensen zich door economie, overheid en bank in de steek gelaten voelen, overladen we hen met aandacht. Dan zijn we plots geïnteresseerd in ‘jouw verhaal’. Zoals de wind waait, waait ons jasje.

Aan de andere kant is aanhaken op de tijdsgeest een heel gezond marketingprincipe. En marketeers weten allang dat mensen vandaag snakken naar aandacht. De Head Down generation gaat gebogen over de smartphone door het leven. Op zoek naar friends, comments  en likes op hun selfies. In China hebben ze er speciale voetpaden voor aangelegd. Marktonderzoekers spreken van een Goldfish generation omdat deze maar acht seconden aandacht voor iets kan opbrengen, nog minder dan een goudvis.

Aandacht is dus niet alleen de tijdsgeest en een populair reclamethema. Het is ook the new currency. Schaarser dan goud, olie en truffels. Daarom wordt onder de lezers van deze column wekelijks een rode Maserati verloot. Een kleinigheidje voor uw aandacht.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie