Nederlander kan niet zonder publieke omroep

De publieke omroep is aan een comeback bezig. Het aantal Nederlanders dat de zenders en programma’s van de publieke omroep onmisbaar vindt, groeit snel. Bij alle commerciële zenders daalt deze onmisbaarheid juist.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit onder 1.001 consumenten uitgevoerd door EURIB/European Institute for Brand management, naar de onmisbaarheid van merken. De top-3 wordt dit jaar gevormd door (1) HEMA, (2) NOS Journaal en (3) Albert Heijn.

Sinds de start van de metingen in 2008 neemt HEMA de eerste plaats in. Dit jaar stijgt het NOS Journaal sterk in onmisbaarheid. 68% van de consumenten geeft aan het NOS Journaal niet te willen missen (in 2012 was dat 62%).

NOS Journaal is daarmee in de ogen van de consument zelfs een sterker merk dan Albert Heijn dat de derde positie op de ranglijst inneemt en door 66% van de consumenten als onmisbaar wordt ervaren.

Publieke omroep
Opmerkelijk is dat niet alleen het NOS Journaal als zeer onmisbaar wordt ervaren, ook andere ‘merken’ van de publieke omroep doen het goed.

In de EURIB Top-100 Onmisbare Merken 2013 stijgt de zender Nederland 1 van positie 28 naar 14 vanwege een 9% hogere onmisbaarheidscore. Ook Nederland 2 stijgt sterk in de top-100: van 83 naar positie 41 vanwege een 8% hogere onmisbaarheidscore. Klaarblijkelijk werpen de netmanagers hun vruchten af en zijn deze zenders daardoor voor consumenten herkenbaarder geworden, aldus de onderzoekers.

Commerciëlen dalen
Voor het NOS Journaal zijn de resultaten te verklaren door de herpositionering die het afgelopen jaar plaatsvond (nieuwe studio met staande nieuwslezers); de belangrijkste concurrent, het RTL nieuws, daalt in onmisbaarheid van 43% naar 37%.

Opvallend is dat alle commerciële zenders in onmisbaarheid dalen: RTL 4 van 52% naar 45% onmisbaarheid, Net 5 van 29% naar 22%, SBS 6 van 41% naar 31%, RTL 7 van 27% naar 23% en RTL 8 van 18% naar 16%.

De gemeenschappelijke dienst Uitzending Gemist van de publieke omroep stijgt ook sterk in onmisbaarheid (van 40% naar 47%).

A-merken moeilijk
Mogelijk vanwege de recessie, maar ook door de prijzenoorlogen bij retailers, hebben A-merken het moeilijk. Van de A-merken die nu in de top-100 staan, is de onmisbaarheidscore sinds 2008 gemiddeld genomen met 14% gedaald.

Douwe Egberts is in deze categorie het meest onmisbare merk, maar daalt in onmisbaarheid wel van 58% naar 50%. Ook merken als Senseo, Smiths, Honig en Mona dalen qua onmisbaarheid. Alleen Heinz en Old Amsterdam (kaas) laten een stevige stijging zien.

Merknaamveranderingen
Uit de data van dit onderzoek is voor het eerst ook af te leiden wat het effect van een merknaamverandering is. In 2011 werd TNT opgesplitst in TNT Express en PostNL.

In het jaar daarvoor (2010) had TNT een onmisbaarheidscore van 62% en stond op nummer 8 in de EURIB Top-100 Onmisbare Merken. In het jaar na de introductie van PostNL (2012), haalde dit merk een onmisbaarheidscore van 40% (positie 54) en nu in 2013 een score van 49% (positie 21).

Mocht PostNL het merk TNT weten te evenaren, dan kunnen we voorzichtig concluderen dat het circa 4 à 5 jaar (!) duurt om na een naamsverandering weer dezelfde voorkeurspositie bij consumenten op te bouwen.

Campagneconsistentie
Voor merken met een blijvend hoge onmisbaarheidscore wordt niet alleen regelmatig geadverteerd, maar ook op consistente wijze. Albert Heijn (positie 3 in top-100) en Kruidvat (positie 4) zijn daar goede voorbeelden van; beide merken voeren al jarenlang intensief campagne.

Cup-a-soup daalt
Tot 2008 werd Cup-a-Soup aangeprezen door het vier-uur-moment te claimen. In dat jaar werd dit overbekende communicatiethema losgelaten en sindsdien lopen de onmisbaarheidsscores langzaam maar zeker terug: in vijf jaar tijd daalde de score met 29%. Dit is een duidelijke indicatie van de stelling dat een sterk communicatiethema niet gauw losgelaten moet worden.

Onmisbaarheidsscore
Het onderzoek ‘EURIB Top-100 Onmisbare Merken 2013’, vond plaats in juni 2013. Centraal in dit onderzoek staat de zogenoemde ‘onmisbaarheidsscore’. Dit is het percentage respondenten dat het jammer vindt als een merk het komend jaar verdwijnt. Hoe hoger het percentage, des te meer de consument het merk onmisbaar vindt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie