Nederlandse topopleiding Digital Design wil geen ‘onderwijsboer als Hyper Island’ worden

Nederland krijgt z’n eigen topopleiding voor digital design. Coördinator Matthijs Leendertse: ‘Je moet het gevoel krijgen: daar komt supervette shit uit.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Negen digitale bureaus en de Hogeschool van Amsterdam slaan de handen ineen op het gebied van . Samen werken ze aan een topopleiding die de concurrentie moet kunnen aangaan met o.a. Hyper Island en Miami AdScool. Adformatie had een interview met Matthijs Leendertse (foto), coördinator van de opleiding, en Victor Knaap (Mediamonks), een van de initiatiefnemers.

Dit interview is full-length gepubliceerd in Adformatie In dit fragment van circa 8 minuten gaan Knaap en Leendertse in op de internationale concurrentie en de ambities van de nieuwe opleiding op internationaal gebied.

Enkele quotes:
Leendertse: &;Het moet meteen vanaf dag één super zijn. Dat betekent dat we beginnen met een iets kleinere groep en dat langzaam laten groeien. Ik denk dat we beginnen met 25 studenten en groeien naar circa vijftig. Misschien nog wat meer. Maar het zullen er zeker geen honderden worden, zoals Hyper Island. Dat is bijna aan soort onderwijsboer geworden.’

Knaap: &;Ik ben bij Hyper Island geweest, ken mensen die erop gezeten hebben, hoor veel verhalen en ja, ze zijn wel heel erg commercieel geworden. De eerste paar lichtingen zijn veel gedegener opgeleid dan wat er nu uit komt. Tja, ze moeten gewoon geld verdienen.&;

Knaap: &;Het enige wat telt, is kwaliteit. Als van de 25 mensen er een paar absolute designhelden overblijven, denk ik dat we het goed hebben gedaan. En het is wel een Nederlandse opleiding, dus het zou goed zijn als studenten niet ­meteen terugkeren.&;

Leendertse: &;De verwachtingen mogen best hooggespannen zijn. Je moet het gevoel hebben van: er komt supervette shit uit.’

De keuze voor de HvA als opleidingsparter heeft, zo blijkt ut het interview, te maken met de trackrecord die de hogeschool heeft waar het gaat om het optuigen van internationale toonaangevende opleidingen. Concreet doelt men op het Amsterdam Fashion Institute (AMFI), dat de leest vormt waarop ook deze opleiding zal worden geschoeid.

Leendertse: ‘Het digital design-vak is enorm aan het veranderen. Het gaat over veel meer dan alleen over campagnes en advertising. Dat betekent dat je moet kunnen interfacen: met fashiontechnologie, met urban issues of weet ik wat. Bij de HvA willen ze hier vol op gaan inzetten. In die zin is het ook een heel fijne partner. Daarnaast heeft de HvA al een sterke CMD bachelor-opleiding (Communication & Multimedia Design, red.)’

Knaap: ‘Met als bijkomend voordeel dat de opleiding door de overheid wordt gedragen. De reclamebranche is best wel opportunistisch. Soms gaat het goed en hebben we tijd en resources, soms gaat het minder, dan moet overal op bezuinigd worden. Maar je kunt niet het ene jaar wel hieraan meedoen en het andere jaar niet.’

Het nieuwe opleidingstraject wordt &;getrokken&; door negen digitale bureaus: Achtung!, DDB & Tribal Amsterdam, FHV BBDO, Fabrique, MediaMonks, Mirabeau, Momkai, TamTam en Woedend!.
Als werktitel is voorlopig gekozen voor Digital Design. &;Maar er komt nog een betere, meer flitsende naam.&; De oplediing gaat met een aantal modules van start in september 2015, en met de volwaardige opleiding in februari 2016. De opleiding duurt twee jaar en leidt op voor een Master-titel aan het hbo (professional master). de link naar de opleiding.

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie