"Nieuw: cross-media magazines"

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dif magazine : het cross-media magazine.

Een mooi voorbeeld van de . Internet niet als medium op zich, maar als infrastructuur om converging concepten te realiseren. Met als eerste voorbeeld de nieuwe vormen van multichannel publiceren.

Al in de eerste internetgolf werd de papieren media snel dood verklaard. Maar zo'n vaart liep het niet. De tekenen zijn echter aan het veranderen. Ontlezing alom, en vooral nieuwe initiatieven die de verschillende kanalen combineren. Mediatitels worden breder. Uitgebreid met dienstverlening en experience.

Voorbeelden als , maar ook Amsterdam Creative of RTL Autowereld. Alle op een andere manier.

Het feitelijke nieuws lees je prima op internet. De ANP berichten via Fok.nl of Nu.nl. De achtergrond bij het nieuws worden steeds vaker via weblogs gepubiceerd. Deze nemen ook een belangrijke andere functie van de media over: de filterfunctie over wat wel en niet interessant is in het grote aanbod van nieuws.

Interessant zijn de nieuwe tijdschriften die ontstaan. Zoals Dif dat eens per jaar een dik tijdschrift aanbiedt en dat nu gaat laten vergezellen magazine met alleen foto's waarbij de teksten online staan, inclusief mp3's voor een podcasts.
En natuurlijk ook het Tijdschrift voor Marketing met een voor actuele berichten en .

Het jaarboek Amsterdam Creative heeft ook aangekondigd aan het boek een site te koppelen die tussen de twee releases van het boek de actuele informatie publiceert. Dit jaar is al gekozen voor een veelheid aan verschillende covers. Volgend jaar kun je als je als koper vast van te voren je eigen kaft kiezen.

Webazines veranderen ook. Een internetglossy noemt zich, en ziet er uit als een gewone website. is een voorbeeld van een weblogazine. En in plaats van een consumentengids lees ik tegenwoordig BondOnline nieuwsbrief en .

Verschillende media vloeien in elkaar over. RTL brengt samen met Autoweek een autotitel die bestaat uit een tijdschrift, website en tv-programma. Harry de Winter kondigt aan een nieuwe commerciële kwaliteitszender te willen beginnen en die te willen combineren met de publicaties van PCM.

De titel gaat zich over verschillende kanalen verspreiden. Daarbij is de informatiefunctie de bepalende factor, en niet meer de moedertitel. Zo zie je dat de Telegraaf zijn rubrieksadvertenties tegenwoordig niet meer via Telegraaf.nl verhandeld maar via aparte merken en .

Het komende jaar zullen bestaande titels steeds meer multichannel publicaties worden en nieuwe titels ontstaan die optimaal gebruik maken van de verschillende kanalen afgestemd op het soort gebruik. Met de online variant als portal en gericht op de actieve commentator, de papieren uitgave voor de grondige lezer en tv-on-demand voor de sociale kijker.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie