Online advertising: Stop scammers. Nu!

Adverteerders zijn niet de enigen die profiteren van de vooruitgang in de online marketingtechnologie, scammers doen dat ook.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Online adverteren kampt met een groot probleem: het eigen succes. Tien jaar geleden was het ongelooflijk moeilijk voor bedrijven om online direct in contact te komen met consumenten die op zoek waren naar hun producten en diensten. Dankzij de technologische vooruitgang en de acceptatie van programmatic buying en realtime advertising is het voor vrijwel elke adverteerder veel gemakkelijker om de gewenste klanten te bereiken.

Of het nu gaat om het direct verkopen van producten of het opbouwen van merkbekendheid; adverteerders weten welke indrukwekkende resultaten er kunnen worden behaald met online adverteren. Daarom groeit het online-advertentiebudget in Nederland harder dan andere advertentiebudgetten.

Hoe scammers te werk gaan
Doordat adverteren in digitale media zo goed werkt, is een andere groep geïnteresseerd geraakt in online adverteren: scammers. Hun doel: gemakkelijke zelfverrijking.

Het succes van online adverteren, gekwantificeerd door de hoeveelheid geld die aan het medium wordt besteed, trekt een groeiend aantal criminelen aan. Deze kwaadwillende personen zien hoeveel geld er omgaat en willen een graantje meepikken, net als zakkenrollers en inbrekers die een nieuwe welvarende buurt opzoeken.

Er bestaan misschien wel meer methodes voor advertentiefraude dan online kattenfilmpjes. Sommige criminelen verkopen bijvoorbeeld advertentieruimte op door henzelf gebouwde nepwebsites, en die advertenties worden nooit gezien door echte mensen. Anderen maken computerprogramma’s ofwel “bots”, die het internet afstruinen en op advertenties klikken zonder enige interesse in de aangeboden producten en diensten. Dit levert iets op wanneer websites, ongeacht of ze echt of nep zijn, meer advertentiegelden ontvangen van nietsvermoedende merken.

Dit zijn slechts twee voorbeelden, er zijn talloze variaties van online criminaliteit. Het enige dat ze gemeen hebben, zijn slechte bedoelingen en het feit dat ze doorlopend evolueren, waardoor een algemene aanpak om ze te bestrijden nooit zal werken.

Waarom is dit voor ons allemaal belangrijk? Heel eenvoudig. Dankzij online advertenties kunnen wij gratis gebruikmaken van onze favoriete websites. Wanneer fraudeurs valse voorstellingen en clicks genereren en advertentiegeld wegsluizen naar hun scams, ondermijnen ze die mogelijkheid voor ons allemaal. Dat is simpelweg onacceptabel. Maar het stoppen van deze oplichters is niet eenvoudig.

Net zoals de politie in uw woonplaats afdelingen heeft voor het opsporen van verschillende soorten criminelen – zakkenrollers, inbrekers, brandstichters – moeten er verschillende methoden worden gebruikt voor het stoppen van online fraudeurs. Maar er bestaat niet zoiets als een “internetpolitie” of een handhavend orgaan met de bevoegdheid of de middelen om te voorkomen dat criminelen, dieven en kwaadwillende personen valse voorstellingen geven en clicks stelen. Dus om het probleem aan te pakken, moet de sector met technologische oplossingen komen.

Wat kunnen we doen?
Ik ben van mening dat de enigen die in een positie verkeren om het probleem aan te pakken de bonafide partijen zijn – partijen die er belang bij hebben dat het systeem op een eerlijke manier werkt, waaronder leveranciers van technologie en diensten, advertentiebeurzen, bureaus en de adverteerders zelf. Niemand anders gaat dit voor ons doen.

Dit is geen parttime job of een taak die adverteerders of bedrijven ooit wel eens kunnen oppakken. Het is iets waar de knapste koppen in de industrie nu mee aan de slag moeten gaan. Vandaag. Voordat het misbruik verder toeneemt.

De bestrijding van online fraude moet worden geïntegreerd in elk advertentieplatform, of het nu gaat om een DSP, DMP, SSP of de exchange. Zo moet een provider een expert zijn in het opsporen van bots en het onderscheiden van kwaadwillende personen van legitieme gebruikers en websites. Een provider moet ook volledig toegewijd zijn aan het concept van veilig adverteren, en actief nieuwe technologieën ontwikkelen om deze uitdaging mee aan te gaan.

Maar geen enkele eerlijke provider kan dit alleen. We moeten allemaal nu opkomen voor ons belang, en samenwerken om te laten zien hoe serieus de advertentiesector de strijd tegen fraude neemt. Er staat gewoonweg te veel op het spel om dat niet te doen.

Traffic of Good Intent
Gelukkig is er samenwerking binnen onze sector. Dit blijkt uit de onlangs opgezette taakgroep (TOGI) van het IAB. Het doel van de groep is om hulpbronnen te delen en elkaar te helpen bij de strijd tegen verdachte online activiteiten. Het is daarom ook belangrijk dat bedrijven hun bevindingen delen met andere leden van het online ecosysteem, zodat iedereen profiteert wanneer er een nieuwe fraude wordt ontdekt die gericht is op online adverteerders.

Het internet is een geweldige plek waar ideeën, gemeenschap en commercie tegelijk kunnen floreren. Misschien niet heel anders dan de plek waar u woont. En net als in elke andere gemeenschap hebben immorele figuren er weinig moeite mee om mensen te bedriegen als ze denken dat ze ermee weg kunnen komen. Maar dat hoeven we niet laten gebeuren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie