Overleven als marketeer in 2020

De wereld verandert. En globalisatie en digitalisering drukken hun stempel op onze wereld. Veranderingen volgen elkaar veel sneller op dan ooit en we hebben te maken met een generatie, de millennials, die transparantie eist. Tegelijkertijd is de manier waarop marketeers hun werk doen en de organisatie daarvan onveranderd. De vraagt rijst hoe dat kan. En nog meer: wat moet er veranderen?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Om hierop een antwoord te krijgen, is opgezet, volgens Robert Jan d’Hond, Managing Director EffectiveBrands Nederland, ‘the most comprehensive global marketing leadership initiative ever’, met kwantitatief onderzoek onder marketeers in 92 landen, en kwalitatief onderzoek onder 250 CMO’s van topbedrijven wereldwijd, waaronder 40 sNederlandse topmarketeers. Initiatiefnemer EffectiveBrands voerde het onderzoek in Nederland uit met partners BVA, Spencer Stuart, Adfo Groep en MetrixLab.

Tijdens de ‘’ op 7 november hoor je het allemaal: wat is op dit moment de rol van marketing, hoe is deze rol aan het veranderen en hoe moeten we marketing organiseren? Wat zijn de vaardigheden die nodig zijn in de organisatie van morgen? En welke skills hebben CMO’s nodig om uiteindelijk de businessgroei te realiseren waar het allemaal om draait? Dit waren vragen die centraal stonden in M2020.

(Effective Brands) en (UPC) presenteren tijdens ‘de 24 uur van de reclame’ de belangrijkste bevindingen en schetsen een beeld van de toekomst, met wat tips en tricks over hoe te overleven als marketeer in 2020

Wakker liggen
Allereerst hebben marketeers aangegeven wat zij de belangrijkste kansen en ‘uitdagingen’ vinden, waardoor de huidige situatie in kaart is gebracht. Social marketing en de samenwerking met de consument wordt steeds meer gezien als een kans voor de geïnterviewde marketeers. Daarnaast wordt purposemarketing - een duidelijk statement van waar het bedrijf voor staat en wat het bijdraagt aan de wereld – in de toekomst steeds belangrijker.

Aan de andere kant staat de CMO tegenwoordig voor veel uitdagingen, oftewel: veel dingen waar ze ’s nachts van wakker liggen. Transparantie, touch point consistency, de ‘silo’s’ binnen de organisatie en privacyrisico’s zijn redenen tot zorg. Daarnaast is er nog de overload aan data. Vergaande consumenten ervaringen zorgen ervoor dat data effectief geanalyseerd moet worden. Marketing2020 respondenten geven aan dat in de ontwikkeling van content het steeds belangrijker is dat deze big data meegenomen wordt. Big data expertise is immers cruciaal voor digitale media en daarmee voor marketing. Merken die geen data en analytics hebben om marketing effectiveness te meten hebben 29% meer de kans om een underperformer te zijn.

Under- en overperformers
Waarin zit het grote verschil tussen winnaars en verliezers, tussen de overperformers en de underperformers? In het algemeen is opvallend dat de overperformers het op alle fronten goed doen. Enerzijds hebben winnaars een sterke merkpositionering, die gebouwd is op een aantal universele insights en die door de klant in alle touchpoints als consequent wordt ervaren: de ‘wat’.

Tevens hebben winnaars de organisatie goed in elkaar zitten: de ‘hoe’. Winnaars beseffen dat marketing geen ‘silo’ in de organisatie is. Marketing dient verbonden te zijn met alle verschillende afdelingen en lagen in het bedrijf, is in staat om intern en extern voor inspiratie te zorgen, de focus te richten en metingen daarop af te stemmen. Winnaars hebben het zo georganiseerd dat het voor iedereen helder is wat er gedaan moet worden, zodat de gezamenlijke doelen gerealiseerd kunnen worden. In dit systeem wordt structureel capaciteit gebouwd en gefocust op het ontwikkelen van mensen.

Wees dapper
Hoe ziet dan de rol van de CMO eruit? Hij moet uiteraard ervaring hebben met de markt en de sector, gepassioneerd zijn en een ambassadeur van zijn merk, maar het allerbelangrijkste advies is: be courageous. De marketeer moet dapper zijn en de rol van marketing moet veel fundamenteler worden in het bedrijf. CMO-leadership moet daarvoor gaan staan en deze rol opeisen. Partnerships met IT, HR, legal of andere functies, al naar gelang het type bedrijf, zijn hierbij belangrijk. Want alleen op die manier is de CMO daadwerkelijk in staat om zijn rol te pakken en de aanjager van groei te zijn in het bedrijf.

 

Hoor meer over Marketing2020 tijdens de ‘24 uur van de reclame’ op 7 november. Robert Jan d’Hond and Baptiest Coopmans (UPC) presenteren dan de belangrijkste bevindingen en schetsen een beeld van de toekomst, met wat tips en tricks over hoe te overleven als marketeer in 2020. Schrijf je in. Tot dan!

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie