Premium

Roos Meerman (Fillip Studios) over Konijnenvoer, design van de toekomst en ontroerende ontmoetingen

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Roos Meerman van Fillip Studios.

Roos Meerman

Deze week was Roos Meerman, medeoprichter en designer Fillip Studios — Impact through Wonder uit Arnhem, tijdens Dutch Design Week in Eindhoven curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).

Haar 5 bijdragen: 

1. Konijnenvoer / Voedsel van de toekomst - 'Dat maakt het tegelijkertijd zo ongrijpbaar en daardoor exclusief en bijzonder'

'Ontwerpers die werken met smaak vind ik een van de meest bewonderenswaardige creatieve makers. Smaak is een kunstvorm en een fijne bron van inspiratie. Je kunt je totaal laten verrassen door smaken of combinaties die je brein maar moeilijk aan elkaar kan knopen. Het raakt zowel fysiek als mentaal en dat is misschien ook de grote kracht.

Het enige nadeel van deze kunstvorm is dat het altijd zo van korte duur is. Ten opzichte van een kunstwerk waar je zo lang naar kunt kijken als je wilt, een muzieknummer dat je kunt luisteren wanneer je wilt, vervliegt een smaak zo snel, dat alleen de herinnering van het gevoel dat je had, de plek waar je zat of het gezelschap waarmee je was over blijft. Dat maakt het tegelijkertijd zo ongrijpbaar en daardoor exclusief en bijzonder. En vaak niet in woorden te omschrijven.

Een van de meest verrassende en interessante smaakervaringen die ik heb gehad was bij Konijnenvoer, een (vegan) restaurant in het centrum van Arnhem op een prachtige locatie waar ook Collectie de Groen zich bevindt, een kunstgalerie. Een oester gemaakt van oesterzwammen en carrot lax, zalm gemaakt van wortel: voedsel van de toekomst. Omdat woorden de lading dus niet dekken voor het omschrijven van de originaliteit van deze ervaring zeg ik: ga het zelf proeven in Arnhem.'

Voedsel van de toekomst
Voedsel van de toekomst

2. Zout - 'Een prachtig proces waarbij je als ontwerper niet het product vormgeeft, maar alleen stuurt'

'Tijdens London Design Festival in september luisterde ik naar een talk van Henna Burney, materiaal-ontwerper van het Franse Atelier LUMA. In Atelier LUMA verkennen ontwerpers nieuwe manieren om natuurlijke en hernieuwbare bronnen te gebruiken in ontwerp en architectuur. In een prachtig gebouw in Arles brengen ze ontwerpers, ingenieurs, wetenschappers en experts op het gebied van cultuur, vakmanschap en innovatie samen. Zij onderzoeken vaak ondergewaardeerde of nog niet benutte lokale materialen, zoals invasieve planten (exoten), agrarische bijproducten, algen en industrieel afval.

Een van de onderzoeken heeft specifiek mijn interesse gewekt, namelijk het onderzoek naar zout. Voor een project genaamd 'The Tower' ontwikkelde Atelier LUMA met design engineer Karlijn Sibbel wandbekleding-panelen, gemaakt van zout dat op natuurlijke wijze gekristalliseerd is in de zoutvelden van Salin de Giraud die zich bij Atelier Luma in de buurt bevinden.

Een basisvorm wordt ontwikkeld waarop het zout kan kristalliseren in de zoutvelden, waarbij een harde structuur met een kristalachtig, glasachtig, transparant uiterlijk ontstaat. Het zoutkristallisatie proces wordt beïnvloed door de weersomstandigheden, waardoor verschillen in kleuren en textuur ontstaan. Een prachtig proces waarbij je als ontwerper niet het product vormgeeft zoals jij dat wilt, maar een materiaal dat vorm krijgt door natuurlijke processen die je als ontwerper enkel stuurt.

Zout is een materiaal waar nog heel veel in te ontdekken valt. Zo is Atelier Luma naast de constructieve en esthetische kwaliteiten van zout bezig met de antibacteriële kwaliteit van het materiaal. Er worden onder andere antibacteriële deurknoppen mee ontwikkeld, een idee dat ontstaan is tijdens de hyper-hygiënische Corona pandemie.

Kortom, [zout is] een materiaal en ontketent een proces dat mij inspireert en waar ik veel zin van krijg om mee te gaan werken.'

Fotografie Adrian Deweerdt
Fotografie Adrian Deweerdt

3. GoGo Plastics - 'Je koopt een unieke plaat'

'Wat is nu echt duurzaam materiaalgebruik? Een vraag die in onze studio vaak wordt opgeworpen. We zijn nu eenmaal een studio die materiaal verbruikt om kunstinstallaties of ontwerpen te maken. Voor fysieke installaties heb je materiaal nodig. En welk materiaal kies je dan? Waar is het precies gemaakt en waar gaat het naartoe als het project klaar is? Welke concessies doe je?

GoGo Plastics maakt (een gedeelte van) dit vraagstuk met een eenvoudig idee tastbaar: ze maken prachtig plaatmateriaal gemaakt van 100% gerecycled plastic. Plastic reststromen in allerlei kleuren worden onder een grote hittepers gelegd en worden samengesmolten tot een dikke plaat. Grote afvalstromen kunststof vormen een vaste collectie platen (grote bedrijven kunnen hun afvalstroom ook laten omsmelten voor eigen plaatmateriaal), maar ook customs zijn mogelijk voor kleinere hoeveelheden plastic.

Een ding is zeker: je koopt een unieke plaat. Door de verschillende combinaties van kleuren en de perstechniek, ontstaan er marmerachtige, vloeiende patronen, die elke keer weer anders zijn bij elke plaat. Zo komt plastic het beste tot zijn recht: in hoogwaardige producten die lang gebruikt kunnen worden en daarna opnieuw te recyclen zijn.

Tijdens Dutch Design Week te zien in de Schellens Fabriek met een samenwerking met product designer Joris de Groot.'

'Door de verschillende combinaties van kleuren en de perstechniek, ontstaan er marmerachtige, vloeiende patronen, die elke keer weer anders zijn bij elke plaat'
'Door de verschillende combinaties van kleuren en de perstechniek, ontstaan er marmerachtige, vloeiende patronen, die elke keer weer anders zijn bij elke plaat'

4. HubClub van Introdans- 'Ontroerd heb ik naar video’s van deze ontmoetingen gekeken'

'Jong, oud, multicultureel, lichamelijk/verstandelijk divers, m/v/x. Choreograaf Adriaan Luteijn van Introdans brengt ze samen door middel van dans. Hij organiseert zogenaamde 'Ontmoetingen': interactieve projecten voor allerlei verschillende mensen, bijvoorbeeld uit het onderwijs, het sociale domein en voor allerlei talent in de samenleving. Ontroerd heb ik naar video’s (zoals deze en deze) van zulke ontmoetingen gekeken, waarbij niet-professionele dansers met professionele dansers, ouder en kind en collega’s van een productiebedrijf samen dansten.

Adriaan maakt door simpele choreografie, waarbij hij gebruikmaakt van de eigen bewegingen en mogelijkheden van de dansers, hele authentieke ervaringen of voorstellingen. In de voorstelling HubClub’23 komen deze ontmoetingen samen in een voorstelling in het theater: een heel bijzondere ervaring die helaas niet meer in het theater te zien is, maar waarschijnlijk wel een vervolg krijgt. Maar video’s van deze ontmoetingen zijn te vinden op het Youtube-kanaal van Introdans.'

Toegift: Adriaan Luteijn van Introdans: ‘Wij waren inclusief voor het woord was uitgevonden’

Fotografie Hans Gerritsen
Fotografie Hans Gerritsen
'De vorm van de zitting maakt dat er zo veel mogelijk koper contact maakt met jouw lijf'

5. De Peltchair - 'De stoel geeft licht door middel van jouw lichaamswarmte'

'Mijn laatste pic(k) gaat over hoe verwondering en functie samenkomen in een ontwerp. Een verfijnde, 3D-geprinte structuur van aluminium met een koperen zitting. Zo op het eerste gezicht een mooi design object, gemaakt met fraaie materialen. Maar elk detail in de Peltchair, een samenwerking tussen product designer Lilian van Daal en Studio Synergie, is heel weloverwogen ontworpen om een bijzonder doel na te streven: zo efficiënt mogelijk met de warmte van jouw lichaam elektriciteit opwekken.

De stoel geeft licht door middel van jouw lichaamswarmte. Wanneer je op de stoel gaat zitten, wordt het koperen bovenstuk opgewarmd door jouw lichaamstemperatuur. De vorm van de zitting maakt dat er zo veel mogelijk koper contact maakt met jouw lijf, om snel en efficiënt de warmte op te kunnen nemen. De structuur van aluminium van het onderste gedeelte van de stoel is bedoeld om juist zo koel mogelijk te zijn, als een grote heatsink, die je wellicht kent om printplaatjes te koelen. Door het verschil in temperatuur in het object, wordt stroom opgewekt (de Peltier-techniek), en gaat er licht branden in de stoel.

De stoel geeft de potentie weer van het gebruik van bestaande technieken, op een mooie manier vormgegeven, om onze producten slimmer te maken - zonder dat ze er hoogtechnologisch uitzien en er schermen aan te pas komen. Het materiaal dat we kennen en de technieken die we kennen samenvoegen om mooie, nieuwe toepassingen te creëren die goed doen voor de wereld, daar word ik extreem blij van.'

De Peltchair is nog te zien op Dutch Design Week tot en met aanstaande zondag.

De Peltchair, een samenwerking tussen product designer Lilian van Daal en Studio Synergie
De Peltchair, een samenwerking tussen product designer Lilian van Daal en Studio Synergie

Komende week is voormalig actrice Talisia Misiedjan, tegenwoordig mede-eigenaar van management- en castingbureau voor film, televisie, commercials en theater A Million Faces & Starblaze (voor muziektalent), plus bestuurslid SIRE, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie