Retail Shock London genereert nieuwe formules

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Retail Shock is een tweedaags reizend congres en studiereis. De editie van 2013 vond begin juni jl. plaats in de Eurostar en in London. Het gezelschap bestond uit retailers, fabrikanten, retail adviseurs en andere professionals uit het vak. Door de unieke combinatie van masterclasses in de trein (300 km per uur), de unieke FormuleMasters©Game, de Trendsafari in London en de live pitches, werden de talenten van de deelnemers goed aangesproken.
The heat is on; er moest binnen 36 uur door teams een nieuwe formule bedacht worden, die via een online panel van Trendbox op aantrekkelijkheid werden getest. De combinatie van de game en het inspirerende aanbod van retailing capital Londen bleek een prima mix.

Top experts zien retail landschap snel en drastisch veranderen

De masterclasses van Rob Heesen (directeur HEMA), Leendert den Hollander (ceo Young’s Seafood), Michel Schaeffer (marketingdirecteur Bol.com) en Tom Heidman (voormalig ceo C1000) gaven allen een doorkijk naar het snel veranderende retail landschap. Veel business modellen in retail staan onder zware druk. Onder andere door de sterke groei van e-tailing en het sterk veranderd consumentengedrag. Daarbij helpen de voortdurende prijsverlagingen zeker niet, omdat de consument daar murw van is. Echte vernieuwing van retail formats en formules, die de consument verleiden en verwennen (niet alleen op prijs) zullen wél groei kennen.

Online zien we enerzijds nieuw, vaak lager geprijsd aanbod zoals dollarshaveclub.com en offline talloze vergelijkbare “value” proposities zoals Action en Primark. Maar daarnaast zien we ook retail proposities met een duidelijke USP én branding doorgroeien zoals NastyGal.com, Rituals en Victoria Secret met hun unieke assortimenten.
De vraag is of retailers en hun managers die al zo lang dezelfde formule voor ogen hebben gehad, nog wel in staat zijn om de benodigde grote verandering te managen. Wellicht is het slimmer om jongere mensen vooral de ruimte te geven.

Verrassende formules in trendy London:

De consument gaat de andere kant op
Ook in de UK lijkt de consument zijn eigen weg te gaan. Gevoed door de aanhoudende prijzenoorlog let hij meer dan ooit op prijzen, maar wil nog altijd kwaliteit en gemak. Meer thuis koken gaat ten koste van horeca. De centrale vraag daarbij is ook of retailers nu juist meer of minder strategisch gaan samenwerken met fabrikanten.
Bol.com en andere e-tailers zetten de consument centraal en bieden hen online bijna alles wat je kunt bedenken.
Bol.com biedt maar liefst 7 miljoen artikelen en is intussen al bij erg veel Nederlanders al de favoriete winkel en laat klassieke retailers als Ikea, Jumbo, HEMA en H&M achter zich. Ook is intussen wel duidelijk dat vooral ook smart en mobile media het shoppen in de toekomst sterk zullen beïnvloeden. Time for a change?

Masterclasses van Rob Heesen, Leendert den Hollander, Michel Schaeffer en Tom Heidman

FormuleMasters 2013 geven de Gruijter een nieuw leven
Evenals voorgaande jaren ervoeren de deelnemers de game als energiek, inspirerend en leuk. Het zet je aan het denken en doordat andere professionals met je meedenken, kruip je al rap uit je comfortzone. De ruim 1.000 consumenten van het Trendbox-panel wezen de concepten “Mijn DeGruijter” en “Centra, puur patatas” aan als de aantrekkelijkste concepten.
De jury, bestaande uit de deelnemers van de andere teams, kende de jaarlijkse FormuleMasters Trofee toe aan het team dat “Mijn De Gruijter” als nieuw concept ontwikkelde. De jaarlijkse FormuleMasters trofee is dit jaar uitgereikt aan het team wat "MIJN De Gruijter” als nieuw concept maakte.

©Copyrights

Het winnende team bestaat uit Mette Morup van Pepsico, Krystel Sprietsma van the FOODSTORY, Jack Sprietsma van BROODENZO, Mick de Reuver van PROUD design, Paul Stam van Lassie én Michel Schaeffer van bol.com.

Alle teams waren bij de start van ingedeeld en hebben in 36 uur hun via een live veiling in de trein gekochte vergeten merk of formule moeten revitaliseren. De verschillende ontwikkelde formuleconcepten zijn nog tijdens de terugreis bij Trendbox live getest bij een groot online consumentenpanel van ruim 1.000 Nederlanders dat de beste twee formuleconcepten koos welke in de trein hun live pitch deden.
De teams hadden op de eerste dag de nodige inspiratie opgedaan vanuit de sprekers en de trendsafari voor het bedenken van de nieuwe formules en business modellen. Op de tweede dag werd de strategie, positionering en de introductie bedacht door de deelnemende teams. De sprekers konden ook als adviseur konden worden ingezet. De teams zagen elkaar als concurrent en schermden hun concepten naar elkaar af.

Retail Shock 2014
Retail Shock bood dit jaar véél inspiratie, goede content en was bovendien ook gezellig, aldus de deelnemers.
Getuige de talloze positieve reacties bij het afscheid in Brussel van de deelnemers is er een prima basis gelegd om ook in 2014 weer samen met retailers én fabrikanten nieuwe formats en business modellen te ontwikkelen en te netwerken. De game geeft de deelnemers nieuwe energie en inspiratie om ook zelf de toekomst vorm te geven in het eigen bedrijf. Maar ook het uitgebreid kunnen netwerken en uitwisselen van ervaring met deelnemers en sprekers is een pré.
In welke stad Retail Shock 2014 zich gaat afspelen is nog even de vraag, maar zet begin juni 2014 maar vast in de agenda.

Leo van Sister
Organisator Retail Shock

Jamie Oliver's mentor Gennaro verwelkomde hartelijk de Retail Shock groep

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie