Sint - Santa? Lees hier de uitslag

Elk land heeft zo z’n eigenaardigheden. Zelfs in de manier waarop er afgeprijsd wordt. In het Verenigd Koninkrijk wordt er zowel in de zomer als in de winter afgeprijsd, maar de sale op Boxing Day (tweede kerstdag) slaat werkelijk alles.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Elk land heeft zo z’n eigenaardigheden. Zelfs in de manier waarop er afgeprijsd wordt. Als je bijvoorbeeld in de zomervakantie een Franse stad bezoekt, kan het je niet ontgaan hoe vaak winkeliers in korte tijd hun waren afprijzen. Eerst 10%, dan 20%, 30%, 40%, 50% enzovoort. Alles in de hoop hun laatste artikelen te slijten aan consumenten uit binnen- en buitenland. In het Verenigd Koninkrijk wordt er zowel in de zomer als in de winter afgeprijsd, maar de sale op Boxing Day (tweede kerstdag) slaat werkelijk alles. Koopjesjagers bivakkeren...soms in slaapzak...voor de winkel om meteen als de deuren opengaan, naar binnen te kunnen en het artikel van hun dromen voor een asociaal laag prijsje op de kop te tikken.

Bargain buying
Zulke taferelen kennen de Nederlandse winkelstraten niet, maar ‘bargain buying’ is hier net zo goed in trek. In een ware uitverkoopveldslag bestrijden detaillisten elkaar om hun zomercollectie, wintercollectie, kerstartikelen of het zomerassortiment kwijt te raken. En dat vaak lang voor het betreffende seizoen voorbij is. Twee tot drie weken voor het sinterklaasfeest bijvoorbeeld, begint de prijzenslag al en het eindigt in de eerste week van januari als de laatste consumenten...die met stalen zenuwen...nog de mooiste aankopen weten te doen.

Psychologische oorlogsvoering
Maar is het wel een strijd tussen winkeliers, rivaliserende warenhuizen en winkelketens of is het psychologische oorlogsvoering die de detailhandel inzet tegen de consument? Een tactiek die zich leent voor elke feestdag, koninklijke bruiloft of geboorte, elk seizoen, WK voetbal of ander sportevenement waarbij de kassa gespekt kan worden. Vooral de feestdagen vormen een strijdtoneel waar consumenten in de val worden gelokt en een favoriete manoeuvre daarbij is de jaarlijks terugkerende vraag: Vier je sinterklaas of vier je kerst? Er zijn maar weinig die zich hier niet door laten misleiden. Die voor geen enkel afgeprijsd artikel of koopje vallen, of ze nou feestvieren of niet. Sinterklaas en Santa Claus worden zowaar tegen elkaar opgezet en of je nou aan pakjesavond of kerstavond doet of aan geen van beide, uiteindelijk valt haast iedereen voor de bijl.

De herziene stand
De uitslag Sint – Santa? In 2009 gaven we met z’n allen 450 miljoen euro uit aan ‘sinterklaasinkopen’ in welke vorm dan ook en 765 miljoen euro met Kerst. In december 2010 berichtte de dat de Sint 465 miljoen euro uit heeft gegeven. De kerstomzet is nog niet berekend maar schat dat Santa met een slordig 785 miljoen euro heeft gesmeten. Met enkele miljoentjes meer staat Santa dus weer op de eerste plek en toch is er zoals altijd maar één winnaar: de detailhandel. Sinterklaas of kerst, crisis of geen crisis, de grotere detaillisten weten hun slag te staan. De herziene stand: Detailhandel 1 – Consument 0.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie