Veertig jaar Super Bowl-commercials kosten 1,33 miljard euro

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Over twee weken, op 4 februari om precies te zijn, is het voor de 41ste maal Sunday. Nu brengt de aanloop naar een dergelijk groot evenement altijd de nodige zinloze achtergrondinformatie met zich mee, maar het Amerikaanse onderzoeksbureau onderscheidt zich met een historisch onderzoek naar de advertentie-uitgaven in de afgelopen veertig jaar. De cijfers zijn absoluut fantastisch. In veertig jaar is ongeveer elf uur advertentieruimte verkocht en uitgezonden, ter waarde van 1.72 miljard dollar, zo'n 1.33 miljard euro. Dat waren 14.000 advertenties, elk zo een gemiddelde waarde vertegenwoordigend van ? 95.000,-.

Door wie werd dat geld uitgegeven? Huidige hoofdsponsor Pepsi Cola doet het goed, dankzij een adverteerhistorie van twintig jaar komt er een totaal gespendeerd bedrag van ruim 190 miljoen dollar, 146 miljoen euro. De absolute topper is echter Anheuser Busch dat in deze zelfde periode 250 miljoen dollar, meer dan 192 miljoen euro uitgaf aan commercials rondom het grootste jaarlijkse TV spektakel in de VS op sportgebied.

Maar goed, daar zit je zo, op die kosten. In 2006 kostte een blok van 30 reclameseconden de adverteerder 2,5 miljoen dollar (1,93 miljoen euro). Over twee weken verwacht het uitzendende CBS de 2,6 miljoen dollar te gaan overstijgen, per 30 seconden. Mooie cijfers. 150 Miljoen kijkers wereldwijd, gemiddeld zo'n 9000 hier in Nederland. De wedstrijd voorbereiding, alle voorbesprekingen en algehele commotie rondom de Super Bowl voegen hier nog een additionele 74% aan toe. Kortom: leuk, football kijken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie