Waar vind ik durfkapitaal?

Veel ondernemers lopen met schitterende plannen rond maar vinden bij banken een dichte deur om hun innovatie of dienst op de markt te brengen. Banken durven het niet meer aan om plannen die slechts aan het papier zijn toevertrouwd en mooie perspectieven beloven te financieren. Het bewijs is er nog niet. De zekerheden te dun en het risicoprofiel maakt banken angstig out of control te raken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Businessangels
Gelukkig zijn er investeerders die het wel aandurven te investeren in goede plannen. Waarom doen zij het wel en banken niet? Investeerders beoordelen minder op formele regels, trackrecords en dossierervaringen. Investeerders beoordelen op de ondernemer. Hun uitgangspunt is: de vent maakt de tent. Heeft de kapitaalvragende ondernemer de capaciteiten om dit plan goed uit te voeren? Heeft hij de juiste mensen om zich heen? Heeft hij de goede antennes uitstaan in de markt? Is zijn plan levensvatbaar? Maakt hij de click met zijn markt zijn klanten, zijn afnemers zijn medewerkers? Is hij bevlogen en heeft hij een realistische kijk op het ondernemen? Kortom de ondernemer en zijn plannen worden kritisch door de kapitaalverschaffer gewogen. Door wie? Juist ja, door een andere ondernemer die uit hetzelfde hout gesneden is. Soort zoekt soort.

Enkele aanbevelingen voor kapitaalzoekers.
• Ga tijdig op zoek en neem daarvoor deskundigen in de arm. Zij brengen je naar de juiste personen. Te laat gaan zoeken naar kapitaal zet onnodig druk op de ketel. Neem de tijd en laat je helpen met de uitwerking van je plannen.
• Een commitment met een investeerder is een relatie voor lange termijn. Zorg dat de chemie goed is. Als je onderbuik “neen” roept is het verstandig hiernaar te luisteren.
• Leg alle afspraken over de samenwerking, elkaars rollen en taken goed vast. Het kan in een latere fase veel misverstand en irritatie voorkomen.
• Spreek ook goed af welke exit strategie je kiest. Investeerders willen na een aantal jaren weer afscheid nemen. Spreek af hoe je dit financieel afwikkelt.
• Bereidt presentaties goed voor. Oefen op bijvoorbeeld een elevator pitch. Probeer in 60 seconden de essentie van het verhaal te vertellen. Probeer het desnoods maar eens uit op een vriend of familielid.
• Maak een businessplan maar ben je ervan bewust dat de investeerder zich in eerste instantie slechts richt op de samenvatting. Voor hem is een A4tje vooralsnog voldoende om het gevoel te krijgen dat er iets interessants is.

Hoe opsporen?
Het vinden van een kapitaalverschaffer kan op vele manieren. Alleen al in Nederland zijn er 2500 organisaties actief die zich als informal investor in de markt presenteren. Tegenwoordig is ook crowd funding een beproefde methode waarmee je je eigen virtuele netwerk activeert om op zoek te gaan naar kapitaal. Zo zag ik onlangs een website , als marktplaats voor matches in de technologie. Een ander voorbeeld is . Hier worden creatieve ideeën geplaatst en kapitaal gevonden. Het eerste idee van de haalde in recordtijd 10 miljoen dollar op via dit medium. Maar ook investeringen met geringere bedragen zijn via dit medium mogelijk. Er bestaan dus vele voorbeelden waarmee kapitaal te vinden is.

Als de match met een investeerder gevonden is zal hij een vinger aan de pols willen houden. Hij kan dat zelf willen of via een businesscoach. Wees niet te bang dat deze op je stoel gaat zitten. Maak over de coaching goede afspraken. In de huidige tijd kan het heel verstandig zijn je open te stellen voor raad en daad. Ondernemen is een vorm van open innovatie maar ook open communicatie.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie