Volvo test onveilige situaties met virtueel overstekende herten

Alles Augmented #22 ūüĒ•Tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality.

1. Volvo test zijn wagens met virtuele gevaren in AR

De Varjo XR-1 is een VR headset die gebruikt maakt van zogeheten pass through video. Dit wil zeggen dat je met de camera’s op de voorkant de echte wereld ziet en dat daar via sensoren virtuele content op wordt geplaatst. AR dus eigenlijk. Ze zijn daarvoor een project gestart met Volvo.

De Zweedse autofabrikant wil haar claim van veiligste automerk waarmaken en wil daarvoor onveilige situaties testen. Ze hoeven met de XR-1 niks fysieks in scène te zetten, gewoon virtueel gevaarlijke situaties nabootsen tijdens het rijden . Zoals wild dat oversteekt, verblindend zonlicht of een auto die ineens van links komt. De virtuele  Volvo reageert op wat de inzittende doet als dit gebeurt en met eye-tracking brengt Vollvo de reacties van mensen in kaart.

Wauw wat een goed idee, bekijk de video en lees erover op VRScout.

Advertentie
advertisement
Volvo Cars & Varjo ‚Äď Design and safety development in mixed reality

2. De AR industrie op Augmented World Expo 2019

De tiende Augmented World Expo (AWE) werd zoals elk jaar weer gehouden in Californi√ę en stond weer bol van interessante sprekers en demo‚Äôs. Een compleet overzicht waar de industrie op dit moment staat en heen gaat. De keynotespreker¬†was¬†AR-guru Charlie Fink die sprak over zijn nieuwe boek Convergence, dat¬†ik heb liggen maar helaas nog niet heb¬†gelezen.¬†Hij heeft zijn slides gedeeld, niet erg visueel maar zeker interessant.

Ook werden de Auggies uitgereikt, de awards voor beste AR-toepassingen. 8thwall, het webAR-platform dat hier vaker voorbij gekomen is, won de prijs voor beste developer tool. Snapchat’s Lens Studio 2.0 is de beste creator tool, en de NY Times-app is de beste consumer app.

De NY Times sprak over hun immersive journalism:¬†‚ÄúVR takes you there. AR brings it to you‚ÄĚ.¬†En er waren uiteraard veel product aankondigingen zoals de Nreal Light die Q1 2020 uitkomt.¬†De developers edition is nu al te koop voor $1.200.¬†De demo ziet er goed uit. Lees¬†een volledig AWE verslag op Forbes.

Hands-On: Nreal Light Augmented Reality Glasses!

3. Porsche kopen? Eerst even in AR checken

Try before you buy¬†is hot in AR en Porsche begrijpt dat. De autobouwer komt met de¬†‚ÄúPorsche Augmented Reality Visualizer App‚ÄĚ. Hiermee kun je¬†de hele auto¬†customizen en¬†in AR met ongelooflijk veel detail kan bekijken. De auto, het interieur en¬†alle onderdelen bekijk je in de woonkamer in 3D. Ook kan je de¬†instellingen van de web configurator gebruiken in de app.¬†Download¬†hier voor je iPhone.¬†Ik denk dat de meeste mensen¬†wel even een testritje willen maken.

Porsche AR Visualizer (AR app)

4. Apple zet serieuze stappen in AR met ARKit 3

Apple liet op de developers conferentie WWDC zien AR serieuzer te nemen dan alleen een feature in iOS. Ze toonden Realitykit en RealityComposer, waarmee developers makkelijk AR-applicaties kunnen bouwen, en presenteerden ARKit 3 met een aantal flinke updates. Een ervan is occlusion, een tool die ervoor zorgt dat de virtuele content die iemand krijgt gepresenteerd, zich aanpast aan de positie van een persoon. Dit werd gedemonstreerd met de Minecraft AR game.

Een andere aanvulling is full body tracking. Bekijk de demo. Dit wordt het begin van volledige AR avatars en niet alleen maar face filters. Tot slot een vette demo van een multiplayer AR bowling game genaamd Swift Strike. Zie de video hieronder. 

Apple ARKit 3 Swift Strike Bowling demo

5. Vraagstuk: Wordt de wereld mooier en beter van AR?

In de New York Times stond een opiniestuk over AR, getiteld ’Keep Your Augmented Reality. Give Me a Secret Garden’. Het artikel is geschreven als een scifi verhaal en gaat over een meisje dat leeft in een tijd waarin iedereen een AR-bril draagt. Hoe we de wereld zien, wordt bepaald door de virtuele filter in onze bril. Zo kun je gevaarlijke, lelijke delen van de stad simpel wegfilteren.

Echt een goed stuk, enorm interessant om daar over na te denken. WAls we bepaalde beelden wegfilteren, wat gaat we dan krijgen. Een wereld met alleen groen, zonder gebouwen? Een wereld waarin geen plaats is voor bepaalde merken? Of bepaalde mensen? Food for thought.

Secret Garden

Lees meer en schrijf je in

Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts of schrijf je in voor mijn tweewekelijkse AR-nieuwsbrief.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie