'De auto wordt de aanjager van acceptatie voice assistants'

Tien vragen aan Elena Corchera, innovatiespecialist bij Unruly en keynote spreekster tijdens Martech.18.

In de aanloop naar Martech18 op 11 december behandelen we in een serie de belangrijkste ontwikkelingen op het snijvlak van data, tech en innovatie. In dit artikel een interview met keynote speaker Elena Corchero, voormalig onderzoekster van het MIT Media lab, en als innovator en futurist verbonden aan Unruly in Londen.

 

1. Wat houdt de doorbraak van slimme apparaten tegen? Het lijkt moeilijk om hiervoor goede applicaties te vinden.
EC:

'Een goede vraag. Tegen merken die Unrulybezoeken, zeg ik altijd dat mensen pas beginnen met denken over hoe slimme apparaten kunnen gebruiken, maar dat het de merken zijn die het gedrag moeten aanmoedigen. Het feit dat we in een vroeg stadium van adoptie van slimme apparaten zitten, betekent dat er een gebrek weinig kennis en bewustzijn is aan de kant van de consument. Merken hebben de mogelijkheid om gewenst gedrag te bevorderen, maar ze moeten dit doen op een manier die het leven van de klant verbetert of verrijkt.'

'Belangrijk is dat de consument het voordeel ziet van het gebruik van slimme apparaten. De meeste doen dit nu alleen voor alledaagse doeleinden, zoals kijken wat voor weer het wordt, het afspelen van muziek of het lezen van nieuws. Maar we kunnen met technologie zoveel meer doen. Neem auto's, waar het voor de veiligheid beter of noodzakelijk is om voice-tech-systemen te hebben. De auto wordt de aanjager voor de acceptatie van voice assistants.'

2. Slimme horloges komen niet echt van de grond. Waarom is dit?
EC:

'Dit is gemakkelijk: vanwege de prijs en de levensduur van de batterij. Slimme horloges zoals van Nokia hebben een batterijduur van een maand, maar minder functionaliteit dan het Apple-horloge dat een hoog niveau van functionaliteit biedt, maar dagelijks moet worden opgeladen.
Het is jammer dat slimme horloges niet eerder zijn toegerust voor het monitoren van biometrische gegevens. Apparaten zoals Fitbit of Jawbone bewijzen dat mensen interesse hebben in draagbare technologie voor het volgen van hun 'gekwantificeerd zelf'.' 

'Interessant is ook hoe de adoptie van nieuwe technologie samenhangt met hoe mensen denken over het apparaat waarmee de technologie verbonden is. Denk aan stemassistenten. Die zaten al geruime tijd op je telefoon, maar pas toen er slimme sprekers kwamen, werd de voicetechnologie iets waar mensen echt aandacht aan gingen besteden.'

3. Zijn slimme producten niet te vaak een gimmick?

'Wanneer je ze als geïsoleerde producten beschouwt, kunnen het gimmicks lijken. Maar wij zien meer gebruiksvriendelijke combinaties van technologie en apparaten die echte waarde opleveren. Ik vind dat de makers van slimme, huishoudelijke apparaten soms te weinig oog hebben voor de maatschappelijke impact van de technologie. Neem slimme waterkokers. Welk probleem lossen deze apparaten op? Het kan zijn dat mensen te lui zijn om een knop in te drukken. Maar je kunt ook verder kijken: je kunt de waterkoker aan je grootmoeder geven. Dankzij de data van de waterkoker weet je dat ze hem elke dag om 9 uur inschakelt om thee te zetten. Doet ze dat op een dag niet, dan  weet je dat je haar moet bellen om te horen of alles in orde is. Slimme apparaten kunnen dus meer impact hebben dan alleen efficiency en gebruiksgemak.'

4. Moeten wearables altijd verbonden zijn met internet?
EC:

'Helemaal niet. De nieuwe Alexa van Amazon krijgt haar eigen netwerk. Computers en andere lokale netwerken kunnen met elkaar communiceren, zonder afhankelijk te zijn van wifi, en steeds meer apparaten integreren hun eigen simkaarten.'

5. Kun je uitleggen wat je aan het doen bent bij Unruly, misschien enkele voorbeelden geven?
EC:

'Ik leid Unruly's Futurist-team, wat betekent dat ik curator ben van de Unruly Home-ervaring. The Home is een live-ervaring waarmee we onze merk-, uitgeef- en bureaupartners laten zien hoe doelgroepen media consumeren en zich bezighouden met ambient-technologie in een levensechte situatie. Zodra klanten de verschillende toepassingen voor ambient-technologie hebben gezien, werken we met hen samen om prototype van advertentie-uitingen te ontwikkelen, zodat ze zich kunnen voorbereiden op de volgende generatie media.'

6. Je hebt je eigen bedrijf Lost Values, wat is het idee hierachter?
EC:

'Toen ik onderzoeker bij MIT was, specialiseerde ik me in wearables en slimme materialen. Wat ik doe met Lost Values ​​is experimenteren met slimme materialen en mijn experimenten verkopen. De producten die ik verkoop zijn gebaseerd op waarden die ik in de samenleving wil aanpakken, zoals milieuvriendelijk ontwerpen en het bevorderen van gendergelijkheid.'

7. Kunnen we slimme kleding en sieraden in winkels verwachten? En zo ja, wanneer?
EC:

'Het concept slimme kleding is zeker interessant. In zekere zin hebben we al heel wat slimme kleding in huis, alleen praten we dan niet over elektronica maar slimme vezels. Sportmerken lopen voorop als het gaat om slimme vezels voor betere temperatuur- en vochtregeling. Zodra je de natuurlijke eigenschappen van wol leert begrijpen, begeef je je op het snijvlak van biotech en materialen. Daarnaast is er smart manufacturing, wat gaat over hoe we materialen zoals leer in een laboratorium namaken. Een erg spannende ontwikkeling.'

'Wat betreft de ontwikkeling van slimme sieraden: slimme horloges kennen we natuurlijk al. Welke smart jewelry zich verder aandient, is een interessant onderwerp van discussie. Een van de kernwaarden van sieraden is de tijdloosheid. Een sieraad is iets om voor altijd te worden gekoesterd. Vanaf het moment dat je een tech-variant introduceert, is de houdbaarheid beperkt. De uitdaging zal zijn om een ​​goede balans te vinden tussen eeuwigheid en de veroudering die samenhangt met het voortdurend verbeteren van technologie.'

8. Wat zijn projecten waar je momenteel aan werkt?
EC:

'The Home is een doorlopend project, zo'n 4000 mensen zijn tot nu toe langs geweest. We organiseren ook pop-ups boij klanten en op evenementen. Verder werk ik aan enkele prototypen die heel bijzonder zijn, maar daar kan ik niet teveel over zeggen.'

9. Wat zie jij als de belangrijkste technologische trends voor de komende 5 jaar?
EC:

'Tech convergeert, dus schermen komen bij voice en omgekeerd. Dit zien we snel zien gebeuren in slimme luidsprekers en thuisapparaten. De grootste impact van technologie zal te zien zijn in de detailhandel is. Thuis is de nieuwe winkel. De rol van detailhandel zal enorm veranderen. De nieuwe focus in de winkel ligt op lokale relevantie, ervaring en opleiding. Dat is al bewezen in de Amazon-winkels; daar vind je al deze drie elementen.'
 

10. Hoe is het om een ​​vrouw te zijn in de door mannen gedomineerde wereld van draagbare technologie? Verwacht je dat in de toekomst meer vrouwen zullen worden aangetrokken door tech?
EC:

'Ik moet zeggen dat ik me in de techwereld altijd erg gesteund heb gevoeld. Wat ongetwijfeld heeft geholpen is dat mijn carrière begon nadat ik naar MIT ging, waardoor ik een sterke achtergrond heb. Wat betreft vrouwen in tech: om meer vrouwen enthousiast te maken, moet al op jonge leeftijd beginnen. Een van mijn Lost Value-producten is speelgoed dat breekt met de traditie dat meisjes nog steeds roze en 'meisjesachtige' speeltjes krijgen om mee te spelen. Meisjes moeten zowel  thuis als op school technologie kunnen ontdekken en verkennen en ervaren dat technologie een onderwerp is waar ze op natuurlijke wijze deel van uitmaken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie