Immersive storytelling geeft cultuursector een boost

Met nieuwe technologie oude kunsten een nieuw leven geven? Yes we can!

Rembrandt Privé verrijking via AR
Rembrandt Prive

De media-industrie handelt niet in content, maar in de schaarste grondstof op aarde; aandacht. De aandacht van het (jonge) publiek verschuift en daar moeten wij onze content op aanpassen. Immersive media is het gebied waar we experimenteren met nieuwe technologieën en mediavormen om de aandacht van ons publiek te grijpen en ze onder te dompelen in onze content. Kunnen we oude, onleesbare documenten over Rembrandt aantrekkelijk maken voor jonge bezoekers? Kunnen we jongeren de verhalen van een 17e eeuw schilderij laten beleven? Kunnen we theater interactiever en zo wellicht toegankelijker maken voor een breed publiek? Yes we can!

Bij het Cross Media Café Immersive Storytelling zagen we een aantal inspirerende voorbeeldcases van immersive storytelling. Wat opviel: de helft van de presentaties waren showcases uit de culturele sector. Een mooie illustratie hoe een traditionele wereld nieuwe technologie aan het omarmen is, vooral om een jonge doelgroep aan te trekken.

Advertentie
advertisement

Rembrandt revisited

Allereerst triggert het Rembrandtjaar nogal wat innovaties in de culturele sector. Zo verrijkte Synergique voor het Stadsarchief Amsterdam de tentoonstelling Rembrandt Privé met Augmented Reality. Door met een tablet de tentoongestelde documenten te scannen, krijg je in beeld en geluid de achtergrondverhalen te zien en te horen bij de documenten. Bezoekers van de tentoonstelling maakten graag van de AR-verhalen gebruik: sinds 7 december (de start van de tentoonstelling) zijn er maar liefst 80.000 scans gemaakt.

NTR maakte in het kader van het Rembrandtjaar de website ‘Beleef de Nachtwacht’. Als je nu naar het Rijksmuseum gaat, zie je dat jongeren de Nachtwacht vooral waarderen als achtergrond voor hun selfies. Dat komt omdat ze de verhalen van het schilderij niet kennen, was de redenatie van de NTR. Op de website ‘Beleef de Nachtwacht’ kun je zelf de verhalen ontdekken, door in te zoomen op de details.

Ontdek de geheimen van de Nachtwacht via www.beleefdenachtwacht.nl
Ontdek de geheimen van de Nachtwacht via www.beleefdenachtwacht.nl

Theater meets Escaperoom

Een andere opvallende innovatie is Tracing Thomas – een theaterstuk dat gebruikt maakt van gamification. Een 2,5 uur durende beleving waarbij je als publiek de politie gaat helpen om een vermiste jongen terug te vinden door te praten met karakters (acteurs) en aanwijzingen te zoeken in de locatie. Een soort escaperoom to the max, want liefst 100 bezoekers kunnen aan dit theaterstuk meedoen. Het verschil met een escaperoom is overigens dat je Tracing Thomas via diverse verhaallijnen kan ‘spelen’, terwijl je bij een escaperoom altijd een lineair pad volgt om tot de oplossing te komen.

Gaan deze nieuwe technologieën de culturele sector helpen aan meer jonge bezoekers? Als ik kijk naar het publiek dat bij het Cross Media Café aanwezig was, zie ik de toekomst fleurig in. De gemiddelde leeftijd lag namelijk beduidend lager dan bij andere onderwerpen. En als ik kijk naar de populariteit van escaperooms, dan is een beweging naar gamification door theatermakers zeker een slimme zet!

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Mike van Hoenselaar
Wat mooi om te horen dat er steeds meer aandacht besteed wordt aan het belang van beleving in activiteiten. In welke hoedanigheid dan ook.

Mensen laten bewegen. Mijn onuitputtelijke passie. Van het creëren van onweerstaanbare belevingen als Growth Marketeer naar het veranderen van het leven van mensen door middel van spel als Experience designer.

Vooral de ontdekkingsreis mogelijk maken door middel van spel is wat mijn meeste aandacht heeft op dit moment.

1. Escape Rooms Nederland, 5 jaar geleden, is natuurlijk de katalysator geweest. Nog steeds bezoeken 100.000 bezoekers per maand het grootste #escaperoom bedrijf van Nederland.

2. Vorig jaar hebben we 150 mensen in Kopenhagen 2,5 uur lang het mysterie van de geheime potentiële klant laten ontrafelen. Door middel van puzzels en raadsels ontdekten ze tevens de #strategie en kernwaarden van 2020.

3. In December kregen 500 mensen de kans om een 60 minuten durende escaperoom op te lossen in 15 minuten door gebruik te maken van #agile.

4. We zijn op dit moment de #horeca aan het helpen om meer omzet te genereren en gasten langer te laten blijven door middel van spel. We realiseren hiervoor unieke belevingen aan tafel.

5. We helpen patiënten met #kanker en medisch specialisten dichter tot elkaar komen. Specialisten ontdekken hoe ze uit de automatische piloot kunnen komen bij het behandelen van patiënten door middel van een mysterieuze kist.

Ik hoop dat velen zullen volgen om ons leven met elkaar mooier en rijker te maken.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie