‘Digitale Toegankelijkheid’ verkozen tot het woord van 2024

Als creatief bureau krijgen we jaarlijks te maken met nieuwe trends op het gebied van design, communicatie en technologie.

Elk jaar zijn er wel interessante ontwikkelingen, maar eens in de zoveel tijd gebeurt er iets in de markt waar echt iedereen in mee wil, of eigenlijk zelfs mee moet gaan. Zo merkte je in 2010 dat iedereen ineens wilde overstappen op een WordPress website (lees hier waarom dat een goede keuze was). Een paar jaar later, in 2012, moesten alle websites ineens “responsive” worden, zodat ze goed zouden werken op alle mobiele devices.

De nieuwste trend die zich in de markt aan het ontwikkelen is, is die van ‘digitale toegankelijkheid’. Het onderwerp is niet helemaal nieuw, de eerste stap werd gezet in 2018, toen alle overheidswebsites verplicht werden om digitaal toegankelijk te zijn. Dit onderwerp kreeg vervolgens weer een kleine boost toen in 2019 de EAA (European Accessibility Act) werd aangenomen. Sinds eind vorig jaar zien we pas echt een grote piek in aandacht hiervoor. In november werd in het nieuws gemeld dat maar liefst 47 van de 80 websites van ziekenhuizen niet digitaal toegankelijk zijn. In Januari van dit jaar waren de webshops aan de beurt, waaruit onderzoek bleek dat 8 van de 15 grootste webshops niet digitaal toegankelijk zijn. En de aandacht hiervoor is niet helemaal verrassend, aangezien het voor webshops en sommige websites verplicht is om in juni 2025 te voldoen aan de EAA.

Wat is nou precies digitale toegankelijkheid?

Digitale toegankelijkheid is, zoals vastgelegd in de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), een benadering van het ontwerpen en ontwikkelen van digitale content en applicaties met het oog op inclusiviteit. Het houdt rekening met de behoeften van mensen met diverse handicaps, zoals visuele, auditieve, motorische en cognitieve beperkingen. WCAG legt criteria vast die moeten worden nageleefd om jouw digitale applicatie toegankelijk te maken. Voorbeelden zijn het gebruik van alternatieve tekst voor afbeeldingen, het creëren van goed gestructureerde HTML, het bieden van toetsenbordnavigatie en het zorgen voor voldoende contrastverhoudingen. Dit is essentieel om iedereen gelijke toegang te geven tot digitale applicaties en draagt bij aan een meer inclusieve (digitale) samenleving.

Worden websites en applicaties niet ontzettend saai (qua vormgeving) als we daar volledig aan moeten voldoen?

Nee, helemaal niet zelfs. Er zijn heel veel mooie en creatieve manieren om je website of applicatie te ontwerpen, bouwen en optimaliseren zodat de ervaring van de bezoeker uniek blijft en tegelijkertijd voldoet aan de eisen van digitale toegankelijkheid.

Betekent dit met de nieuwe regelgeving dat ik voor juni 2025 alle digitale applicaties aangepast moet hebben?

Nee, in principe geldt de verplichting in eerste instantie alleen voor webshops en websites waarop je tickets kunt kopen voor transport én die vanaf dat moment pas live gaan. Dat betekent dat alle bestaande digitale applicaties een langere periode krijgen om dit te verbeteren. De vraag die je jezelf natuurlijk wel moet stellen is: “Willen wij een website of digitale applicatie hebben die niet iedereen kan gebruiken?” Naast het feit dat je als bedrijf daardoor niet inclusief bent loop je ook nog eens een grote groep potentiële nieuwe klanten mis. En dat is natuurlijk zonde!

Wil je nagaan hoe jouw digitale applicaties ervoor staan wat betreft digitale toegankelijkheid, of ben je geïnteresseerd om hier actief aan te werken? Neem dan contact op met erwin@totaldesign.com. Wij zijn gespecialiseerd in dit onderwerp en helpen je graag op weg!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →